Valberedningens förslag till styrelse i Elekta inför årsstämman 2017

STOCKHOLM, 19 juni 2017 – Valberedningen i Elekta (EKTA-B.ST) föreslår årsstämman 2017 att omval sker av styrelseledamöterna Laurent Leksell, Luciano Cattani, Annika Espander Jansson, Johan Malmquist, Tomas Puusepp, Wolfgang Reim, Jan Secher och Birgitta Stymne Göransson samt att nyval sker av Caroline Leksell Cooke som styrelseledamot. Som styrelseordförande föreslås omval av Laurent Leksell. Siaou-sze Lien har avböjt omval.

Caroline Leksell Cooke har gedigen erfarenhet från områdena digital strategi, kommunikation och teknologi och är för närvarande ansvarig för större internationella affärer i sin roll som branschansvarig på Google. Hon har en civilekonomexamen från Stockholms universitet och har vidare studerat marknadsföring på Wharton School vid University of Pennsylvania samt vid Columbia Business School. Caroline Leksell Cooke är ledamot i Leksell Social Ventures investeringsutskott samt styrelseordförande i Bonit Invest S.A./N.V.

Valberedningens förslag innebär att antalet styrelseledamöter ska vara nio stycken.

Valberedningens fullständiga förslag till beslut vid årsstämman den 23 augusti 2017 kommer att redovisas på bolagets hemsida samt offentliggöras i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen inför årsstämman 2017 består av valberedningens ordförande Laurent Leksell (utsedd av familjen Leksell för familjens direkta och indirekta innehav samt i egenskap av styrelseordförande), Åsa Nisell (utsedd av Swedbank Robur Fonder), Per Colleen (utsedd av Fjärde AP-Fonden), Magnus Henjeby (utsedd av Nordea Investment Funds) samt Tomas Flodén (utsedd av AMF Pensionsförsäkring och AMF Fonder). Caroline Leksell Cooke har varit adjungerad till valberedningen, men har inte deltagit vid beredningen av valberedningens förslag till styrelsens sammansättning.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communication, Elekta AB
Tel: +46 722 215 017, e-post: tobias.bulow@elekta.com

Elekta är stolt över att vara den ledande innovatören av utrustning och mjukvara som används för att förbättra, förlänga och rädda liv på människor som har cancer eller sjukdomar i hjärnan. Våra avancerade och effektiva lösningar utvecklas i samarbete med våra kunder och över 6 000 sjukhus världen över förlitar sig på Elektas teknologi. Våra behandlingslösningar och onkologiinformationssystem är utformade för att skapa kostnadseffektiva arbetsflöden och för att driva en ständig förbättring inom strålbehandling, strålkirurgi och brachyterapi. Elekta har 3 600 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Elekta är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.elekta.com.