• Elekta/

Wake Forest University Baptist Medical Center väljer Elekta som leverantör för omfattande uppgradering av onkologikliniker

Stockholm, 8 mars 2011

Sjukhuset Wake Forest University Baptist Medical Center (WFUBMC) i Winston-Salem i den amerikanska delstaten North Carolina har tecknat ett långsiktigt avtal med Elekta. Avtalet omfattar uppgradering och modernisering av sjukhusets strålbehandlingskliniker som dels finns på sjukhusområdet, dels vid filialer. Enligt avtalet, vars värde bokförs i Elektas tredje kvartal, ska Wake Forest Baptist köpa flera strålbehandlingssystem, elektroniska journalsystem och kliniska konsulttjänster samt ladda om strålkirurgisystemet Leksell Gamma Knife® Perfexion™.

– Utifrån vår erfarenhet av strålkirurgisystemet Elekta Axesse™ och onkologiinformationssystemet MOSAIQ® samt vår tekniska vision anser vi att Elekta är den aktör som är bäst lämpad att möta sjukhusets nuvarande och framtida strålbehandlingsbehov. Sedan Elekta Axesse köptes in har antalet strålkirurgipatienter trefaldigats till mer än 100 per år. Sjukhuset har ett flertal enheter för cancerbehandling runt om i organisationen, säger A. William Blackstock, Jr., chef för strålbehandlingsenheten vid Wake Forest Baptist.

Cancerkliniken Comprehensive Cancer Center vid Wake Forest University Baptist Medical Center har rankats som ett av landets bästa sjukhus för cancervård av U.S. News & World Report. Den tillhör en av de 40 kliniker i USA som har tillstånd av National Cancer Institute att kalla sig Comprehensive Cancer Center. Elekta har en långsiktig relation med Wake Forest Baptist som leverantör av lösningar och tjänster inom neurokirurgi och cancervård.

– Wake Forest University Baptist Medical Center är en klinik i världsklass. Elekta ser fram emot att förbättra patientvården genom sin avancerade teknik i kombination med den kliniska expertis som finns vid Wake Forest Baptist. Vi är mycket glada över att WFUBMC har gett oss förnyat förtroende och att Elekta får leverera ultramoderna integrerade onkologisystem, säger Jim Rose, Vice President, Oncology Systems vid Elekta.

– Vi värdesätter de konsulttjänster som Elekta erbjuder Wake Forest Baptist. Med våra gemensamma resurser är vi övertygade om att vi kan nå vår vision om ett onkologiinformationssystem som kan hantera alla våra informationsbehov, integrera sjukhusets elektroniska journalsystem, effektivisera det dagliga arbetet och öka patientsäkerheten, säger Domingo Valpuesta, Business Manager, Radiation Oncology vid WFUBMC.

Avtalet med Elekta om köp av flera system innefattar Wake Forest University Baptist Medical Center och dess anslutna och helägda cancerkliniker Cancer Center of Davidson County vid Lexington Memorial Hospital, Hugh Chatham Memorial Hospital och Caldwell Memorial Hospital.

Avtalet omfattar fyra Elekta Infinity™ linjäracceleratorer, onkologiinformationssystemet MOSAIQ för fullständiga elektroniska journaler och förbättring av arbetsflödet, systemet SYNERGISTIQ™ för arbetsflödeshantering, vilket integrerar MOSAIQ och Elekta Infinity i en enda arbetsstation, och Clarity® som ger skarpa bilder av mjuka vävnader. I avtalet ingår också MOSAIQ Oncology PACS (arkiveringslösning för hantering av bilddata), omladdning av Leksell Gamma Knife Perfexion samt konsulttjänster.

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB

Tel: 08 587 25 437, 070 778 60 10, e-post: stina.thorman@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl 7.30 den 8 mars, 2011.

Om Wake Forest University Baptist Medical Center

Wake Forest University Baptist Medical Center (www.wfubmc.edu) är ett akademiskt sjukhus som består av North Carolina Baptist Hospital, Brenner Children’s Hospital, Wake Forest University Physicians och Wake Forest University Health Sciences som driver universitetets enheter School of Medicine och Piedmont Triad Research Park. Sjukhuset har 1 004 vårdplatser fördelade på akutvård, rehabilitering och psykiatrisk vård. De tre största enheterna är North Carolina Baptist Hospital, Wake Forest University Physicians och Wake Forest University Health Sciences (inkluderar School of Medicine).

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi och strålkirurgi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 5 000 sjukhus världen över. Varje dag får cirka 100 000 patienter diagnos, behandling eller uppföljning med stöd av produkter från Elekta.

Elekta har cirka 2 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.