Elektrikernas a-kassa från sämst till bäst

Report this content

Handläggningstiden för ersättning från Elektrikernas a-kassa har pressats ned till fem veckor och medlemsavgiften i Elektrikernas arbetslöshetskassa är den tredje lägsta i Sverige. Och de utredningar om arbetslöshetsersättning som Elektrikernas arbetslöshetskassa gör håller god kvalitet. De beskeden kommer från den senaste granskningsrapport som Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har gjort.

Idag är läget det motsatta. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har granskat hur a-kassorna hanterar medlemmarnas ansökningar om ersättning. IAF-rapporten placerar Elektrikernas a-kassa i topp med betyget 3 av 4. Betyget grundar sig på kvaliteten i de utredningar Elektrikernas a-kassa gör. Förutom Elektrikernas a-kassa har även Alfakassan, ST:s och Farmacitjänstemännens a-kassor uppnått samma goda resultat.

- Vi är naturligtvis nöjda med resultatet. Av femtio granskade ärenden fann inspektionen endast anledning att lämna påpekande i ett enda ärende. Men vi tror oss ha potential att bli ännu bättre. Och medlemmarna i Elektrikernas a-kassa ska inte förvänta sig något annat, säger kassaföreståndare Alexander Brockne.

Samtidigt som kvaliteten i utredningarna säkrats har handläggningstiderna pressats ned. Idag får en arbetslös medlem i genomsnitt vänta i fem veckor på sin ersättning. Medlemsavgiften har också sänkts till 105 kronor per månad vilket är den tredje lägsta avgiften i Sverige efter Finans- och försäkringsbranschens samt Akademikernas a-kassor.

- Elektrikernas a-kassa har genomgått en omfattande förändring till det bättre på kort tid. Från att ha varit utskällda får vi nu beröm av medlemmarna. Det känns bra, konstaterar Alexander Brockne.

Rapporten ”IAF:s granskning av ersättningsärenden: Elektrikernas arbetslöshetskassa” (2010:30) kan läsas i sin helhet på inspektionens hemsida www.iaf.se (http://www.iaf.se/Tillsyn-Uppfoljning/Granskningsresultat/IAFs-granskning-av-ersattningsarenden-Elektrikernas-arbetsloshetskassa/ ). På hemsidan finns också statistik över a-kassornas handläggningstider och medlemsavgifter.

För ytterligare information kontakta:Alexander Brockne, kassaföreståndare Elektrikernas arbetslöshetskassa tel: 08 412 82 95 e-post: alexander.brockne@sef.se