Elektrikernas arbetslöshetsavgift noll kronor

Report this content

Styrelsen för Elektrikernas arbetslöshetskassa har beslutat att sänka medlemsavgiften så att alla medlemmar betalar 105 kronor per månad. På det här sättet återställs medlemsavgifterna till de nivåer som gällde före det att regeringen införde differentierade avgifter för arbetslösa och de som jobbar.

Under 2006 var runt 24 500 personer medlemmar i Elektrikernas a-kassa. Det avgiftssystem som infördes 2007, som innebar att a-kassornas medlemmar fick ta ett större ekonomiskt ansvar för arbetslösheten i den egna branschen, ledde till att 2000 medlemmar nästan omedelbart lämnade Elektrikernas a-kassa. I oktober 2010 låg medlemsantalet på 24 200. Med den nya lägre avgiften förväntas tillströmningen av medlemmar öka.

Anledningen till sänkningen är den dramatiskt sjunkande arbetslösheten bland elektriker. Från 5,3 procents arbetslöshet i januari 2010 – en rekordhög nivå - var endast 2,4 procent av medlemmarna arbetslösa i oktober i år. Antalet arbetslösa har alltså mer än halverats på mindre än ett år. Och arbetslösheten ser ut att fortsätta sjunka.

- Som lägst låg arbetslösheten kring en procent, före finanskrisen. Så låg tror vi inte att arbetslöshetsnivån blir igen, åtminstone inte under 2011. Om vi har fel på den här punkten får vi fundera kring att sänka avgiften ytterligare, analyserar Alexander Brockne.

Innan kassastyrelsens beslut verkställs ska den nya avgiften godkännas av Inspektionen för Arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Förändringen av medlemsavgiften förväntas sedan träda ikraft från den 1 januari 2011.

För ytterligare information kontakta:

Alexander Brockne, kassaföreståndare Elektrikernas arbetslöshetskassa

Telefon: +46 (0)8 412 82 95 E-post: alexander.brockne@sef.se