Årets julklapp blir MP3 spelaren

Report this content

CE - Konsumentelektronikbranschen tror att årets julklapp blir en MP3 spelare. MP3 spelaren har blivit den hetaste produkten under 2004 inom hemelektronik och antalet hushåll som har tillgång till en sådan har under året fördubblats. Efter en förväntad försäljning under fjärde kvartalet på 100 000 spelare kommer vart femte hushåll att ha tillgång till en MP3 spelare. Inspelningsformatet MP3 kommer dessutom i allt fler produkter. Kretsarna har blivit allt billigare och bärbara MP3 spelare finns i prislägena 1 000-2 000 kronor och uppåt. Mer avancerade spelare med hårddiskar finns i prislägen upp till 5 000 kronor. MP3 kommer nu också att finnas på fler produkter, till exempel bilstereo, DVD och mobiltelefoner. Det oberoende undersökningsföretaget Mediavision som löpande mäter det mesta inom konsumentelektronik som till exempel digital TV, mobiltelefoner och dess¬utom följer bredbandsutbredningen, kan nu notera att 16% av 15-74-åringarna har tillgång till MP3 efter tredje kvartalet. Marie Nilsson från Mediavision konstaterar att det nu börjar bli dags att mäta MP3 på individnivå och ser med spänning fram mot en fortsatt tillväxt nästa år där förmodligen fler grupper än unga män anammar den nya tekniken. Johanna Eurén, informationssansvarig på Siba, konstaterar att besökarna på hem¬sidorna för Siba och Computer City har MP3 spelaren högst på sin önskelista inför julen. 28% av konsumenterna vill ha en MP3 spelare under granen och hälften av butikssäljarna tror att de kommer att sälja MP3 som julklapp. För ytterligare information Anders Appelqvist, Konsumentelektronikbranschen tel. 0708-78 41 40 Marie Nilsson, Mediavision,, tel. 08-528 090 90 Johanna Eurén, Siba, tel. 0704-50 01 13