DET GÅR BRA FÖR HEMELEKTRONIK

Report this content

Vid en presskonferens idag konstaterade Bengt Ernstsson, analytiker hos CE-Konsumentelektronikbranschen, att detta år kommer att bli ett rekordår för hemelektronik.

Inledningen, de fyra första månaderna, pekar på en rekordförsäljning för såväl TV som andra produktgrupper som t ex mobiltelefoner, vita varor och set topboxar. – Givetvis är det de platta TV-apparaterna som drar iväg, säger han, hittills i år har försälj­ningen tredubblats jämfört med samma period förra året. Vi la en prognos på 420 000 platta TV för hela 2006 och den siffran kan vi komma att slå med råge. Av dessa kom­mer cirka 80 procent att vara HD ready. Med dessa siffror kommer drygt 10 procent av de svenska hushållen att ha en HD ready TV innan året är slut. Företrädare för återförsäljarleden, SIBA, Expert och Euronics, kunde bara instämma i den positiva bilden. – Det går väldigt bra just nu, konstaterade man gemensamt. Benny Norling, ordförande i branschföreningen HDTV Forum, förklarade att Europa ligger en bra bit efter USA och Asien när det gäller införandet av HDTV. I USA har cirka 11 miljoner hushåll en HDTV idag och motsvarande siffra i Japan är närmare 7 miljoner. Håkan Öster, teknisk chef hos SVT, menade att HDTV kommer lite väl tidigt. – Vi har bett arrangörerna av fotbolls-VM att skjuta på evenemanget ett halvår så att vi skulle hinna med alla förberedelser, men de ville inte det, sa han med ett leende. Hur som helst kommer SVT tillsammans med TV4 att erbjuda en tjänst med alla 64 matcher från VM i en speciell HDTV-kanal från Thor. Canal Digital svarar för distributionen. I marknätet kommer Boxer att sända över fyra sändare, Västerås, Stockholm, Uppsala och på Gotland. I kabelnäten kommer HDTV-sändningar att starta i höst. – Efter VM tar vi själva över tjänsten via satellit och testsänder fram till 2008, förklarade han vidare, men vad som händer i marknätet efter VM är inte klart, eftersom frekvensfrågan måste lösas först. På plats fanns även Sony Professional chef Naomi Climer som gav en inblick i hur Sony ser på det här med HDTV. – Vi fokuserar helt på HDTV nu, förklarade hon. Vår VD Howard Stringer har gett klara direktiv att vi skall vara nummer 1 inom alla HD-områden. Vi märker ett starkt ökat intresse från programbolagen att producera i HD. Bildtext: Sara Widman från SIBA svarar på frågor om försäljningen. Från vänster lyssnar Bengt Ernstsson, analytiker hos CE, Mats Svensson, Euronics, Rickard Bjursåker, Expert samt Anders Appelqvist, VD för CE-Konsumentelektronikbranschen.