Kommuniké från årsstämma i ElektronikGruppen BK AB (publ)

Report this content

ElektronikGruppens årsstämma ägde rum torsdagen den 7 maj 2009 kl 17.00 i bolagets lokaler på Grimstagatan 160 i Vällingby.

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören för räkenskapsåret 2008.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag:
• att ingen utdelning ska utgå för räkenskapsåret 2008,
• att omvälja Kenneth Lindqvist, Thomas Wernhoff, Catharina Lagerstam och Magnus Norman till styrelseledamöter,
• att utse Kenneth Lindqvist till styrelsens ordförande och Thomas Wernhoff till styrelsens vice ordförande,
• att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 550 000 kronor, varav 200 000 kronor till ordföranden, 150 000 kronor till vice ordföranden och 100 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter,
• att ingen särskild ersättning ska utgå för arbete i styrelsens utskott, samt
• att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Vidare beslutade årsstämman i enlighet med det förslag som valberedningen lagt fram beträffande val av ny valberedning, samt i enlighet med styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till koncernledningen.

Årsstämman antog också en ny bolagsordning med en ändring rörande sättet för kallelse, innebärande att kallelse till bolagsstämma ska ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats, samt att information om att kallelse skett ska annonseras i Svenska Dagbladet. Denna ändring är villkorad av att en ändring sker i aktiebolagslagen så att bolagsordningens nya lydelse är förenlig med aktiebolagslagen.

Styrelsen i ElektronikGruppen BK AB (publ)

För ytterligare information
Kenneth Lindqvist, styrelseordförande ElektronikGruppen BK AB, tel 070-310 18 23
Håkan Lundgren, informationschef ElektronikGruppen BK AB, tel 08-759 35 79