Element Six bekräftar stängning av produktionsanläggningen i Robertsfors

Report this content

Element Six bekräftar idag beslutet att stänga företagets produktionsanläggning i Robertsfors. Intentionen att stänga fabriken aviserades i april i år, varpå fackliga förhandlingar har hållits. Beslutet är en följd av en omfattande intern översyn av företagets globala produktionskapacitet. Produktionen i Robertsfors kommer nu successivt att flyttas till företagets två fabriker i Sydafrika och på Irland. Processen förväntas ta mellan 18 och 24 månader och vara färdig första halvåret 2016. De större strukturella förändringarna beräknas starta om 9-12 månader.

”Vi förstår att detta är svåra tider för våra anställda i Robertsfors. Vår produktion i Robertsfors har varit en viktig del av Element Six under många år. Men vår marknad förändras och för att säkerställa en långsiktigt hållbar utveckling av företaget var vi tvungna att fatta beslutet att gå ned från tre till två globala produktionsanläggningar”, säger Walter Huehn, koncernchef på Element Six.

Som tidigare meddelats kommer samtliga anställda på anläggningen i Robertsfors att påverkas av beslutet.

Presskontakt:
Marielle Poveda