• ELEVATE/

Report this content

Elevate gör spännande nyförvärv: Mobilt Internet och 3G ger säkrare receptförskrivning Elevate AB (fd Gesta Holding) förvärvar 10 procent av aktiekapitalet i WAPShealth (NextgenHealth.com) genom att kontant erlägga 6 Mkr för aktierna. WAPShealth arbetar för att effektivisera sjukvården och minska riskerna vid receptförskrivning genom att använda mobilt Internet och nästa generations trådlösa kommunikation, den så kallade 3G- teknologin. Bolaget har ett nära samarbete med flera ledande teknikleverantörer och ett rådgivande team bestående av 17 internationellt erkända läkare från 10 länder under ledning av professor Matti Anniko vid Uppsala Universitetssjukhus. Idag skriver världens läkare ut i stort sett alla recept för hand. Risken att apotekspersonalen feltolkar svårläsliga ordinationer är stor vilket ytterst drabbar patienten men också utgör en belastning för apotek, sjukvård och försäkringsbolag. - Det finns en enorm potential att öka säkerheten för patienterna, sänka kostnaderna och effektivisera sjukvården genom att knyta alla berörda parter - läkare, sjukhus, patient, laboratorier, försäkringsbolag och apotek - närmare varandra med hjälp av den nya IT-teknologin, säger Christian Bidegård, vice VD på WAPShealth. Bolaget kommer att erbjuda applikationer och service för både trådlösa och fasta nät till olika aktörer inom sjukvården. - E-health industrin i Sverige är ledande och vi blir det första landet i världen som utnyttjar mobilt Internet och trådlös kommunikation för förskrivningar, säger Christian Bidegård, Inom Elevate är man mycket tillfreds över minoritetsposten i WAPShealth. - Ett oerhört intressant bolag som ligger långt framme på ett angeläget och snabbt växande område. Ledningen är kompetent och det internationella kontaktnät och den kunskap som finns runt det här bolaget gör förvärvet extra intressant, säger Peter Cederqvist, VD på Elevate AB. En av rådgivarna till styrelsen i WAPShealth, Eric Buatois, vice VD för telecomdivisionen inom Hewlett-Packard, sitter också i styrelsen för svenska ehpt., Ericssons och Hewlett-Packards gemensamma bolag. Stockholm den 14 juni 2000 Elevate AB Eventuella förfrågningar besvaras av Peter Cederqvist på tel 0704-269001. Ytterligare information om Elevate och WAPShealth kan erhållas på bolagens hemsidor:www.elevategroup.com respektive www.nextgenhealth.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00190/bit0002.pdf