Periodrapport januari-oktober 2000 - Elevate AB (publ)

Report this content

Periodrapport januari-oktober 2000 - Elevate AB (publ) Jan-Okt 2000 Prognos 2001 Nettoomsättning (TSEK) 19.626 100.500 Resultat efter finansiella poster (TSEK) -35.107 4.274 Förlust per aktie (SEK) -0,41 Soliditeten uppgår till (%) 81 Jämförelsestörande poster (TSEK) -16.747 Kassaflöde för 2001 Positivt Eget kapital per aktie (SEK) 1,17 Koncernens resultaträkning (TSEK) Koncernens balansräkning (TSEK) Nettoomsättning 19.626 Anläggningstillgångar 17.735 Övriga rörelseintäkter 1.000 Goodwill 85.333 Omsättningstillgångar 19.839 Tjänster och handelsvaror -17.747 Kassa och bank 813 Övriga kostnader -10.624 Summa tillgångar 123.720 Personalkostnader -10.392 Avskrivningar -168 Eget kapital 99.193 Finansiella poster -55 Långfristiga skulder 7.337 Jämförelsestörande poster -16.747 Kortfristiga skulder 17.190 Resultat före skatt och -35.107 Summa skulder 123.720 goodwill Uppgörelse med Cellfabriken Elevate har träffat en uppgörelse med Cellfabriken innebärande avstående från samtliga resterande krav mot betalning om 6 Mkr. Bakgrunden till uppgörelsen är följande. I mars - maj 2000 avyttrade tidigare styrelsen i Elevate de bioteknikverksamheter som senare har kommit att bedrivas under firman Cellfabriken AB. Den totala köpeskillingen var 60 Mkr. Av köpeskillingen erlades en del kontant, en del som övertagande av lån och resterande del om totalt 47,4 Mkr som konvertibler och villkorade reverser. Avbetalning skulle till viss del ske genom att Elevate skulle erhålla del av den kapitalanskaffning som genomfördes av Cellfabriken under hösten 2000. Efter att denna kapitalanskaffning endast inbringat ett mycket begränsat belopp har Elevate konstaterat att den enda tillgång som den resterande köpeskillingen utgjorde var eventuella framtida aktier i Cellfabriken genom konvertering av fordringarna. En sådan konvertering kunde ej påkallas av Elevate utan skulle beslutas av Cellfabriken. De kvarvarande reverserna och konvertiblerna har framstått som ytterst osäkra tillgångar och innebar att Elevate skulle behöva fortsätta med ett ägande i en rörelsefrämmande och riskfylld verksamhet. Mot denna bakgrund har förhandlingar förts att avyttra tillgångarna mot erläggande av kontant betalning. Detta har resulterat i en uppgörelse med Cellfabriken innebärande en kontant betalning om 6 Mkr med slutlig betalning i februari 2001. Stockholm den 13 december 2000 Elevate AB publ Styrelsen Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. För ytterligare information, kontakta: Bertil Haglund, CFO Elevate AB, på 08-503 103 95 eller bertil.haglund@elevategroup.com För mer information om Elevate AB, se www.elevategroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00590/bit0002.pdf