Elitfönster nu störst i Europa - Storke Vinduer AS är fjärde förvärvet på kort tid

Elitfönster-gruppen (under namnändring till INWIDO) växer i snabb takt och fjärde förvärvet på kort tid är genomfört. Storke Vinduer AS, som är en av de största fönstertillverkarna i Danmark införlivas nu i verksamheten. Genom förvärvet av Storke blir Elitfönster-gruppen den största tillverkaren i Europa som producerar fönster i trä.

Elitfönster-grupppen har tidigare i år genomfört förvärv av Pilha OY i Finland, Diplomat Scandinavia A/S i Norge och Lenhovda Fönster AB. Genom dessa förvärv har gruppen etablerat sig på den finska fönstermarknaden och man tar ytterligare ett steg in på den norska och svenska dörrmarknaden, samtidigt som man stärker upp den svenska produktionskapaciteten genom köpet av Lenhovda Fönster. - Vi har för närvarande en mycket snabb tillväxttakt och genom vårt senast förvärv av Storke Vinduer AS blir vi Europas största tillverkare av fönster i trä, säger Sven-Gunnar Schough VD för Elitfönster. Storke Vinduer AS har de senaste åren varit framgångsrika genom hög produktkvalitet, en effektiv produktion och branschens kortaste leveranstider. En ny fabrik med hög kapacitet invigs under hösten 2005, där ett nyutvecklat trä/aluminumfönster fönster ska tillverkas. - Förutom en egen lokal tillverkning även i Danmark, får vi också tillgång till det av Storke nyutvecklade trä/aluminiumfönster som tagits fram för att möta de ökade kraven på låg energianvändning, berättar Schough. – Vår målsättning är att öka marknadsandelarna i Danmark genom ett utvidgat och förbättrat samarbete genom varumärkena Elitfönster, Storke och KPK. Storke har även stor export till Irland och kommer att ansvara för den samlade exporten dit, avslutar Schough. Fakta Storke Vinduer AS: Storke, som är Danmarks fjärde största fönstertillverkare, omsatte ca 190 MDKK under räkenskapsåret 2004/05 och visade ett resultat efter avskrivningar (EBITA) på ca 45 MDKK. Bolaget har vuxit kraftigt under de senaste åren med bibehållen god lönsamhet. Viktiga förklaringar till Storkes framgångar är bolagets effektiva produktion, korta leverans tider och höga produktkvalitet. Fakta Elitfönster-gruppen/INWIDO: Efter förvärvet förväntas INWIDO ha ca. 1 400 anställda och en omsättning som 2005 kommer att överstiga 2.3 miljarder kronor. Ratos äger 95 % i INWIDO och ledande befattningshavare resterande 5 %. Förvärvet förutsätter berörda konkurrensmyndigheters godkännande. För ytterligare information: Sven-Gunnar Schough, VD INWIDO/Elitfönster, 0383-76 34 00 e-post: sgs@elitfonster.se Hemsida: http://www.elitfonster.se