Extremt komplett fönster introduceras på marknaden

Nu introduceras Elit Extreme som tillhör ett av de energieffektivaste och mest lättskötta fönster som någonsin tillverkats. - Produkten ingår i en helt ny generation fönster där alla de bästa egenskaperna har kombinerats i en och samma produken, berättar Anders Rydén produktchef på Elitfönster.

Det nya fönstret som nu ser dagens ljus bygger på både befintlig teknik, nykonstruktion och förbättring av flera detaljer. Samtidigt har man med dagens förutsättningar skapat ett optimalt fönster där de främsta egenskaperna kombinerats - för att ge minimalt värmeläckage och undehåll samt en robust och säker konstruktion. Det låga U-värdet på 1,2 i hela fönsterkonstruktionen, innebär också att fönstret klarar myndigheternas energikrav för att få en skattereduktion. Den största förändringen i konstruktionen har skett i isolerglasrutan, som effektivt bildar en "klimatbarriär" och förhindrar värmeläckage från fönstrets insida. Isolerglaset består av ett energiglas invändigt, ett floatglas i mitten och ett självrengörande Pilkington Activ glas ytterst. Den inre spalten är fylld med argon och istället för att använda en distans-profil av galvat stål så används en s.k. varm kants-profil. - I de öppningsbara fönstren har vi också ändrat luftspaltmellanrummet mellan glasen. Från det att bägge luftspalterna tidigare varit 12 mm är nu den yttre luftspalten 10 mm och den inre 14 mm. Genom detta utnyttjar man den inre luftspalten bättre. Mer argongas kan fyllas i luftspalten vilket medför att - luftcirkulationen mellan glasen minskas ytterligare, högre värmeisolerande effekt uppnås och mindre värme transporteras ut genom fönstret, säger Anders Rydén produktchef på Elitfönster AB. - I det här fönstret har vi byggt in många positiva egenskaper. Inte minst sänker fönstret de långsiktiga kostnaderna för både underhåll, rengöring och uppvärmning, avslutar Anders Rydén. Fönsterfakta: - självrengörande ytterglas, Pilkington Activ - aluminiumbeklädd utsida minimerar underhåll - U-värde 1,2 på hela fönsterkonstruktionen. Uppfyller villkoret för energibidrag i form av skatteavdrag på max 10.000 kronor. - Svanenmärkt - P-märkt