Fönsterpartier dimensionerade för att klara orkanvindar

Fönsterpartier dimensionerade för att klara orkanvindar Västra hamnen i Malmö är på väg att bli en spännande och levande stadsdel med 10 nya sexvåningshus (Kv.kranen). Läget vid Öresund innebär emellertid att de mycket stora fönsterpartierna och dess infästningar, kommer att utsättas för kraftiga vindlaster. För att med råge stå emot vädrets makter, har arkitekten för det första huskomplexet Brf. Fyren föreskrivit en specialförstärk fönsterkonstruktion som t o m ska klara orkanvindar. - Bygget är speciellt på många sätt - dels beroende på arkitekturen med stora fasta fönsterpartier i olika kombinationer, men också för att det ligger på en utsatt plats mot Öresund. När vädrets makter visar sig från sin värsta sida med starka vindlaster, är risken stor för rörelser och påfrestningar i fönsterkonstruktion och infästningar, säger Anders Somansson utvecklingschef på Elitfönster. - Oerhört många fönsterstorlekar och fönsterpartier samt blindfönster har kombinerats för att passa arkitekturen, vilket krävt komplicerade specialanpassningar. Samtidigt har vi fått förstärka konstruktionen för att leva upp till de föreskrivna kraven på motstånd mot höga vindlaster - upp mot orkanvindar, avslutar Anders Somansson Fakta: I Brf. Fyren används fönstersystemet Elit Combi som har fasta och öppningsbara fönster samt fönsterdörrar som kombineras i samma karm. Konstruktionen innebär att man kan göra mycket stora fönsterpartier och uppnå många valmöjligheter i både arkitektur och konstruktion. För att skapa en helhet uppifrån och ner på fasaden, monteras blindfönster för att dölja bjälklagskanten och ge snygga övergångar mellan fönsterpartierna. Blindfönstren har en självlåsande funktion och överlappande profiler som kan glida över ett luftutrymme och ta upp toleranser på +-20 mm. Detta innebär ett enkelt montage utan specialverktyg. Fönstersystemet har hög finish, dolda glidbeslag och tre fasta vädringslägen och det är även lätt att variera karmdjup. För ytterligare information, kontakta: Elitfönster AB Tore Persson, produktansvarig Tel. 036-378894 e-post: tore.persson@elitfonster.se Anders Somansson, utvecklingschef Tel. 0383-763400 e-post: anders.somansson@elitfonster.se Hemsida: http://www.elitfonster.se Om Brf.Fyren: www.dockan.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/01/20041001BIT20180/wkr0001.pdf PDF version http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/01/20041001BIT20180/wkr0024.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/01/20041001BIT20180/bild.html Bilder