Södra Cell ett spektakulärt bygge utöver det vanliga

Träkoncernen Södra Cell har byggt ett nytt forskningscentrum, där förutsättningarna innan byggstart var att använda så mycket trä som möjligt. Resultatet blev ett spektakulärt, annorlunda och spännande hus med kraftiga svartmålade välvda limträbalkar, stora fönsterytor med kvistfri furuinsida, fasad med lärkträ och mycket av inredningen i ask.

Träkoncernen Södra Cell i Varberg har byggt ett nytt forskningscentrum för pappersmassa med tillhörande kontor. Arkitekten har gett byggnaden en speciell karaktär och utformning, där två hus/volymer byggts parallellt med öppning i mitten mellan våningarna. Målsättningen från början var att bygga i så mycket trä som möjligt. Resultatet blev också en positiv känsla av att hela byggnaden ”andas” mycket trä. Utvändigt är fasaden klädd med lärkträ och har en stomme av svartmålade välvda limträbalkar som är synliga både utvändigt och invändigt. Huset har också fått en speciell rundad takform som går ner mot mitten. – Södra Cell är ett trähus där jag hämtat inspiration från Japan. Tanken är att man ska få en ”papperskänsla” i de stora glaspartierna och att hela fasaden ska upplevas som skir. Invändigt är mycket gjort i ask - bågade undertak, paneler på väggarna, dörrar och invändiga glaspartier. I kombination med fönstrens insida av furu ger det ett mycket ljust, sobert och fräscht intryck, säger Arkitekten Ola Malm på Arkitektbolaget. - Huset är byggt med en kombination av vanliga fönster, fönsterpartier och många olika blindfönster. Fönstrens insida består av klarlackad kvistfri furu och utsidan av svart aluminiumbeklädnad. På byggnadens norrsida finns stora höga fönster som släpper in mycket ljus och skapar en speciell atmosfär i kontorsutrymmena, berättar Stefan Alexandersson Säljare på Elitfönster. – Fönstren sitter ända upp i takfoten, där fönstrets ovankant sitter på 4,10 m med endast 30 cm från takfoten. På sydsidan finns mer normala och smalare fönster, men också bågformade fönster vid gavlarna, fortsätter Stefan. Människor som sett Södra Cell i verkligheten och de som varit involverade i byggnationen, anser huset vara mycket speciellt och spännande. Någon liknande byggnad existerar sannolikt inte och det är en stark kandidat till ”Årets bygge” enligt många bedömare. Södra Cell beräknas klart i oktober 2005. För ytterligare information, kontakta: Stefan Alexandersson, Säljare Objekt Tel.dir. 0383-763466 Vxl. 0383-763400 e-post: stefan.alexandersson@elitfonster.se http://www.elitfonster.se Elitfönster AB är Sveriges största fönstertillverkare. Företaget tillverkar fönster och fönsterdörrar såväl för konsument som proffsmarknad. Huvudkontoret är beläget i Vetlanda, tillsammans med ämnestillverkning och fönsterfabrik. I Lenhovda har Elitfönster försäljningskontor, fönsterfabrik och Sveriges största isolerglasfabrik. Företaget har ca 650 anställda och VD är Anders Isaksson. Elitfönster ingår i Inwido AB som ägs av Ratos.