DELÅRSRAPPORT FÖR ELLEN AB (publ)

PARADIGMSKIFTE FÖR ELLEN AB -

FRÅN ENPRODUKTSFÖRETAG TILL GLOBAL AKTÖR MED BRED PRODUKTPORTFÖLJ FÖR KVINNORS VÄLBEFINNANDE!

RAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI – MARS 2012

.

• Ellens intäkter ökade till 6 061 (4 891) KSEK, en ökning med 24 % jämfört med föregående år Intäkterna innefattar ett forskningsbidrag från Vinnova

• Resultatet förbättrades till - 152 (-967) KSEK

• Resultatet per aktie uppgick till 0,00 (-0,02) kr

• Bruttomarginalen uppgick till 47 (43) %

• Ellens distributör i Polen har inlett lansering av Ellens probiotiska tampong och leverans av en första order har skett till Ukraina som är klara för lansering av ellen®

HÄNDELSER EFTER RAPPORTTIDENS UTGÅNG:

• Ellen AB har tecknat ett globalt och exklusivt distributionsavtal med Siffra Pharmaceuticals, vilket innebär att två nya produkter från Siffra kommer att marknadsföras på världsmarknaden under Ellens varumärke. Ellen breddar därmed sitt erbjudande och sin produktportfölj med fler unika och patenterade probiotiska produkter på sina 37 marknader. Avtalet gäller två patenterade produkter som tas oralt; dels en probiotisk produkt för att främja kvinnors hälsa, dels en probiotisk produkt för att bibehålla friska urinvägar. Produkterna, speciellt framtagna och anpassade för kvinnor, är baserade på en gedigen klinisk dokumentation. Nu kan Ellen AB erbjuda sina distributörer produkter som passar alla kvinnor, även de som inte menstruerar.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

Frågor om Ellen AB kan ställas till VD Monica Wallter på telefon 08-412 10 00 eller via epost mw@ellenab.com.

OM ELLEN

Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors vaginala hälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bakteriell obalans orsakas av en försvagad mjölksyrabakterieflora. Tampongen ellen® innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen AB i Norden som första företag i världen tamponger med mjölksyrabakterier. Nu pågår en internationell expansion och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Ellen AB är noterat på First North (Ticker: ELN). För ytterligare information: www.ellenab.com