DELÅRSRAPPORT Q3 FÖR ELLEN AB

DELÅRSRAPPORT FÖR ELLEN AB (publ)

Org.nr 556419-2663

BRA FÖRSÄLJNING I EUROPA & LOVANDE LANSERING AV PROBIOTISK INTIM CREME

RAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI – SEPTEMBER 2013

•     Ellen fortsätter sin breda expansion på nya marknader (nya avtal för Kina och Baltikum),

lansering av nya egenutvecklade produkter (probiotisk intim creme i Tjeckien och Ungern)

samt nya kanaler för att nå konsumenter (egen e-handelsbutik lanserad)

•     De totala intäkterna blev 15 228 (16 329) KSEK. Nettointäkterna blev 15 028 (15 121) KSEK vilket är i paritet med föregående år. Orsaken till den lägre försäljningstillväxten är främst en lagerjustering i Frankrike, den rådande lågkonjunkturen samt det instabila finansiella läget i Mellanöstern

•     Ellens distributörers försäljning till apoteken i Europa fortsätter att öka vilket reflekterar en ökad efterfrågan

•      I Frankrike rapporterar IPRAD en försäljningstillväxt om cirka 38 procent under första halvåret. Under fjolåret lanserades nya produktvarianter vilket krävde större lager och IPRAD minskar sitt lager under andra halvåret 2013. Produktförsäljningen i Ungern samt Tjeckien redovisar tvåsiffrig ökningstakt. Några länder har mer modest tillväxt. Det politiska och finansiella läget i Mellanöstern innebär att det är fortsatt osäkert när order från dessa länder inkommer

•     Ellen Asia har ingått ett exklusivt avtal med Humanwell Healthcare Group´s dotterbolag Zhongshengaijia. Avtalet avser försäljning av Ellens probiotiska tamponger i Kina. De första leveranserna beräknas ske i början av 2014

•     Bruttomarginalen uppgick fortsatt till 41 (41) %

•     Resultatet uppgick till – 3 907 (-2 404) KSEK

RAPPORT FÖR PERIODEN JULI – SEPTEMBER 2013

•     Intäkterna under kvartalet blev 3 064 (4 817) KSEK. Nettointäkterna under tredje kvartalet blev 3 064 (4 709) KSEK vilket är en minskning med jämfört med föregående år. Större order från Mellanöstern har blivit avbokade på grund av det instabila läget i regionen samt att några distributörer har justerat ner sina lager

•     ellen® probiotisk intim creme har hittills lanserats i Tjeckien och Ungern. Mottagandet har varit positivt och båda marknaderna har lagt nya tilläggsorder. Ytterligare marknader förväntas lansera Ellens nya egenutvecklade produkt under 2014. Lanseringen av ellen® probiotisk utvärtes intim creme i Sverige har inletts med att Ellen startat e-butik, www.ellen.se

•     Avtal är tecknat för Ellens fyra probiotiska produkter med Bioplanet i Baltikum

•     Bruttomarginalen uppgick till 41 (42) % för det tredje kvartalet

•     Resultatet uppgick till – 2 308 (-792) KSEK och innefattar en kassation i samband med ett kylhaveri vid tampongproduktion. Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,02) KSEK

•     Ellen har genomfört en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare med syfte att ytterligare stärka Ellens offensiva satsning i Asien med fokus på Kina. Emissionen fulltecknades och Ellen AB tillfördes cirka 4,7 MSEK före emissionskostnader

HÄNDELSER EFTER RAPPORTTIDENS UTGÅNG:

•     Ellen Asia har tecknat ett exklusivt avtal med DKSH som är en ledande distributör inom läkemedel och konsumentvaror i Thailand. DKSH har även en omfattande distribution i andra asiatiska länder med bra sälj- och marknadsföringskanaler samt egen distribution. Avtalet omfattar hittills produkten probiotisk intim creme. Lansering sker när produkten är registrerad men tidigast under våren 2014

YTTERLIGARE INFORMATION:

Frågor om Ellen AB kan ställas till VD Monica Wallter på telefon 08-412 10 00 eller via epost mw@ellenab.com.