Ellen AB genomför Nyemission

Styrelsen i Ellen AB har, med stöd av bemyndigade av årsstämman den 20 maj 2013, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionen sker i syfte att ytterligare stärka Ellens nyligen inledda offensiva satsning för att etablera avtal för försäljning av sina probiotiska produkter i Asien, med fokus på Kina. Företrädesemissionen avser högst 3 755 728 aktier till en emissionskurs av 1,27 SEK per aktie. Vid fulltecknad nyemission tillförs Ellen AB knappt 4,8 MSEK före emissionskostnader.

Nyemissionen är till 100 procent täckt genom teckningsförbindelser, avsiktsförklaringar och garantiförbindelser från Ellens större aktieägare. Ingen garantiersättning utgår.

Villkor och viktiga datum för nyemissionen:

• Antal aktier:                                                  Högst  3 755 728 nya aktier
  • Teckningskurs:                                            1,27 SEK per aktie
  • Företrädesrätt:                                             1:15, d v s per varje femton (15) existerande aktier berättigas aktieägare till teckning av en (1) ny aktie
  • Sista dag för handel inklusive rätt

att delta i nyemission:                                 7 juni 2013

• Avstämningsdag:                                        12 juni 2013
  • Teckningstid:                                              14 juni - 28 juni 2013
  • Handel med teckningsrätter:                      14 juni - 25 juni 2013
  • Handel i BTA:                                             fr o m 14 juni

Emissionslikviden understiger 2,5 miljoner Euro, varför Ellen AB inte kommer att upprätta prospekt avseende nyemissionen. Ytterligare information kommer att tillhandahållas på Ellen ABs hemsida under teckningsperioden, www.ellenab.com

Stockholm Corporate Finance AB är finansiell rådgivare till Ellen AB i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta Ellen AB på tel. 08-412 10 00

Stefan Appelgren, Styrelseordförande

Monica Wallter, Verkställande direktör

Om Ellen AB (publ)

En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor får bakteriell obalans i underlivet flera gånger i livet. Många kvinnor har besvär av torra och sköra slemhinnor och problemen ökar med högre ålder.

Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa finns naturligt i friska kvinnors underlivsflora. År 2003 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering av en ny intimprodukt baserad på samma teknologi. Under 2012 tecknades ett globalt licensavtal avseende probiotiska kosttillskott för urovaginal hälsa som ger Ellen AB exklusiva rättigheter till två produkter med patentskydd. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.

Om Stockholm Corporate Finance AB

Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, förvärv, samgående och avyttringar (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare. Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Worldwide som består av 40 M&A-rådgivare och investmentbanker i 36 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn.

www.stockholmcorp.se