Ellen AB lanserar ny produkt i Frankrike

Ellen AB har flera produkter i sen utvecklingsfas och först ut att lanseras på marknaden är en probiotisk tampong med applikator. Produkten lanseras initialt i Frankrike och den första leveransen har ett ordervärde på cirka 1 MSEK.

Den första ordern levereras till IPRAD-Santé som är Ellens distributör för den franska och belgiska marknaden.
Ellen kan nu väsentligt bredda kundbasen i och med att kvinnor i södra Europa samt i USA och Japan föredrar applikatortamponger.

I Frankrike, Spanien och Italien använder minst hälften av kvinnorna tamponger med applikator, till skillnad från övriga marknader i Europa där majoriteten av kvinnorna föredrar den nuvarande produkten. På marknaderna i USA, Latinamerika och Japan är det den nya typen av tampong med applikator som efterfrågas, och Ellen kan nu inleda arbetet med att söka distributörer i flera nya länder.

– Vi är mycket nöjda med att IPRAD ser potentialen och lägger en stor order inför lanseringen som sker i Frankrike inom kort, säger Monica Wallter, VD på Ellen AB.

Under andra halvåret 2012 kommer ytterligare en probiotisk produkt, som har utvecklats av Ellen, att lanseras. Den här produkten kan användas av kvinnor, oavsett ålder, och även av de kvinnor som inte menstruerar.

– Ellen förbereder sig även för en marknadsintroduktion av ytterligare en egenutvecklad probiotisk produkt samt för lansering av de in-licensierade produkterna från Siffra Pharmaceuticals, säger Monica Wallter.

Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har återkommande besvär och ännu fler drabbas vid enstaka tillfällen. Ellens produkter med probiotika erbjuder kvinnor en möjlighet att bibehålla sin naturliga bakterieflora.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Om Ellen AB
En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen Ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. www.ellenab.com