Ellen AB:s produktionspatent godkänt i Japan

Patentverket i Japan har godkänt Ellen AB:s patentansökan gällande produktionsprocessen för tillverkning av sanitetsartiklar innehållande probiotika vilket innebär att patentskydd hittills erhållits på 22 marknader. Patentet, som gäller till 2021, är tidigare godkänt i de stora och strategiskt viktiga marknaderna som Europa, Australien, Kanada och USA.

Danderyd, 2012-06-11 12:05 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellens produktionspatent i kombination med de patenterade probiotiska stammarna ger företaget en väl patenterad produkt att erbjuda distributörer och licenstagare. Patent för Ellens probiotiska stammar har också sökts globalt och bolaget har hittills fått 20 godkända landpatent.

- Godkännandet i Japan  innebär att Ellen AB har ett i stort sett globalt patentskydd för vår teknologi för tillverkning av sanitetsartiklar innehållande probiotiska mjölksyrabakterier, säger VD Monica Wallter.

Ellens patenterade mjölksyrabakterier är de samma som hos friska kvinnor och de kan bidra till en bra och balanserad bakterieflora i underlivet. Mjölksyrabakterier finns normalt i stor mängd i underlivet och är grunden till frisk vaginal hälsa. Med en bra bakterieflora minskar risken för underlivsproblem som till exempel klåda, irritation och illaluktande flytningar.
Att tillföra extra mjölksyrabakterier ger kroppen förutsättningar att på naturlig väg återställa den normala balansen.
Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har återkommande besvär och ännu fler drabbas vid enstaka tillfällen. Ellens produkter med probiotika erbjuder kvinnor en möjlighet att bibehålla sin naturliga bakterieflora.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00

Om Ellen AB (publ)
Ellen är ett svenskt företag som utvecklar och säljer probiotiska produkter för kvinnors underlivshälsa. Ellen bildades år 2000 och kunde som första företag i världen erbjuda kvinnor probiotika i form av tamponger. Förutom den probiotiska tampongen ellen® har bolaget i dagsläget nya produkter i sen utvecklingsfas samt två inlicensierade produkter för urovaginal hälsa. Ellen AB bedriver sin verksamhet i Danderyd. Aktien handlas på NASDAQ OMX First North och antalet aktieägare uppgår till cirka 1800. Remium Nordic AB är Certified Adviser till Ellen AB. www.ellenab.se