Ellen AB startar e-butik

Lanseringen av ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème i Sverige inleds med att Ellen startar e-butik.

Sajten www.ellen.se lanseras den 3 juli. På sajten finns information om ellen probiotiska produkter och möjlighet att handla den nya produkten via nätet.

Torrhet, irritation och dålig lukt är vanliga underlivsbesvär bland kvinnor i alla åldrar. Nya hygienvanor, träningsformer som spinning och ändrade sexvanor är några faktorer som kan påfresta underlivet. Överdriven underlivshygien medför att många tvättar bort de naturliga och skyddande laktobacillerna. Följden blir att den känsliga huden i underlivet blir torr och skör.

Den nya egenutvecklade intimprodukten från Ellen är baserad på vegetabiliska fetter och oljor och innehåller bara naturliga ämnen. Produkten har en smörjande effekt och har utvecklats speciellt för att skydda den känsliga huden och slemhinnorna i kvinnans yttre intimområde. Mjölksyrabakterierna hjälper till att behålla en god bakterieflora och stärka kroppens eget skydd.

”Det är 10 år sedan vi introducerade den probiotiska tampongen i Sverige. Nu kan vi erbjuda intimprodukter med probiotika till alla kvinnor, inte bara till de som menstruerar. Vi öppnar samtidigt en butik på nätet eftersom vi vet att många föredrar att handla intimprodukter online, säger Monica Wallter, vd på Ellen AB.

Probiotisk Utvärtes Intim Crème innehåller Lacto Naturel (LN), en blandning av mjölksyrabakterier från tre patenterade stammar: L. fermentum LN99, L. rhamnosus LN113 samt L. gasseri LN40. Dessa finns naturligt i friska kvinnors underlivsflora.                                                                                                                    En aktuell användarstudie[1] visar att kvinnorna var mindre torra och kände sig fräschare efter att ha använt Probiotisk Utvärtes Intim Crème under en vecka. Av de som upplevde torrhet var 75 procent mindre torra efter en veckas användning. Doft, konsistens och känslan efter applicering upplevdes positivt av användarna. Kliniska studier[2],[3] med Ellens mjölksyrabakterier visar positiv påverkan på bakteriefloran i kvinnors underliv.

ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème finns att köpa på www.ellen.se. Pris: 129 kronor.

ellen® probiotisk tampong finns i storlekarna mini, normal och super. ellen probiotisk tampong finns att köpa på apotek. Pris mellan 79 och 99 kronor.

För mer information, produktprover och högupplösta bilder, kontakta gärna:
Petra Wahrenberg, produktchef Ellen AB

mobil: 0729-68 24 15, e-mail: pw@ellenab.com

En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen ellen® innehåller LN (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa finns naturligt i friska kvinnors underlivsflora. År 2003 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Under 2012 tecknades ett globalt licensavtal avseende probiotiska kosttillskott för urovaginal hälsa som ger Ellen AB exklusiva rättigheter till två produkter med patentskydd. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. www.ellenab.com

FAKTABAKGRUND

Om Probiotisk Utvärtes Intim Crème

Probiotisk Utvärtes Intim Crème innehåller Lacto Naturel, en blandning av mjölksyrabakterier från tre patenterade stammar: L. fermentum LN99, L. rhamnosus LN113 samt L. gasseri LN40. Intimcremen innehåller naturliga vegetabiliska fetter och oljor och är helt fri från parfym, konserveringsmedel och vatten. Den är därför skonsam för den torra och känslig huden i underlivet.

En liten mängd creme, motsvarande en ärtas storlek appliceras på det yttre intimområdet, blygdläppar och slidvägg 1-2 gånger dagligen.

Hur fungerar Probiotisk Utvärtes Intim Crème?

I det känsliga intimområdet finns naturligt förekommande mjölksyrabakterier som upprätthåller en normal bakterieflora och bidrar till att bygga upp en skyddsbarriär, så kallad hydrolipidfilm, som bevarar hudens och slemhinnornas mjukhet och fuktighet.

Användarstudie1 – Probiotisk Utvärtes Intim Crème

Studiens design och genomförande
I en enkelblind användarstudie på 29 kvinnor i åldern 18-66 år har Probiotisk Utvärtes Intim Crème studerats. Intimcreme (motsvarande en ärtas storlek) användes två gånger dagligen under en vecka på den yttre slemhinnan i underlivet, runt öppningen till slidan men inte i slidan.

Kvinnorna betygsatte sina erfarenheter med hjälp av en skala och utvärderade produktens egenskaper i en enkät som de sedan skickades anonymt till ansvarigt institut.

Före användning av produkten:
Majoriteten av kvinnorna upplevde obehag i intimområdet såsom torrhet, lukt eller klåda före användning av produkten.

Resultat efter användning av produkten:

Alla kvinnor:

• Doft, konsistens och känslan efter applicering upplevdes positivt av användarna.
  • Kvinnorna upplevde att de var mindre torra och kände sig fräschare i underlivet efter att ha använt produkten.

Den undergrupp som upplevde torrhet före användning:

En subgruppsanalys av 41 procent av de kvinnor som upplevde torrhet före användning visade att:

• Majoriteten (75 procent) av dessa kvinnor var mindre torra efter att ha använt produkten under en vecka.

Den undergrupp som kände sig mindre fräsch före användning:

31 procent kände sig inte fräscha och upplevde även dålig lukt före användning av produkten.

• 78 procent rapporterade en förbättring och kände sig mer fräsch.
  • 66 procent rapporterade en förbättring av lukt efter användning.

Klinisk studie2 – ellen probiotisk tampong

En nyligen publicerad klinisk studie visar positiva resultat för kvinnor som använt ellen probiotisk tampong efter antibiotikabehandlad bakteriell vaginal infektion. Samtliga kvinnor som använde ellen var friska efter några månader medan antalet infektionsåterfall bland de som använde tamponger utan probiotika var högt. 40 kvinnor mellan 20-35 år som behandlats lokalt med antibiotika Clinamycin/Dalacin för bakteriell vaginos deltog i undersökningen.

Efter avslutad antibiotikabehandling använde hälften av kvinnorna ellen probiotisk tampong och hälften traditionellt menstruationsskydd utan probiotika (placebo) under tre menstruations-perioder i följd (minst tre tamponger per dag i minst tre dagar per menstruation).

Studien visade att alla kvinnor som använde ellen probiotisk tampong var friska efter tre månaders behandling. Samtidigt hade 35 procent av de som använde tamponger utan probiotika drabbats av återfall. 65 procent av kvinnorna som använde ellen probiotisk tampong hade förbättrad underlivshälsa redan efter en menstruationsperiod.

Klinisk studie3 – LN mjölksyrabakterier

En klinisk studie har genomförts på Karolinska Institutet och Danderyds Sjukhus på LN bakterierna. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Microbes and Infection och visade bland annat att LN bakterierna kan hittas i vaginan upp till sex månader efter administration av vaginala kapslar (kolonisation upp till 6 månader efter administrering).

Källor:

[1] Användarstudie. Probiotisk Utvärtes Intim Crème. (Eviderm Institute, 2012).

2 V. Pyrohova, N. Veresnyuk, N. Schuruk, Innovative approaches to integrated treatment of bacterial vaginosis using probiotic tampons.  Woman’s Health (ЗДОРОВЬЕ ЖЕНЩИНЫ (ZDOROVIE ZHENSHINY). 8-74 (2012) 160-162.

3 Sophia Ehrström, Katalin Daroczy, Eva Rylander, Carolina Samuelsson, Ulrika Johannesson, Bo Anzén, Carl Påhlson, Lactic acid bacteria colonization and clinical outcome after probiotic supplementation in conventionally treated bacterial vaginosis and vulvovaginal Candidiasis, Microbes and Infections (2010) 12 (2010) 691-699.