Ellen AB tecknar avtal i Turkiet med Assos Pharmaceuticals

Ellen AB har tecknat exklusivt avtal för distribution av Ellens probiotiska tamponger för den turkiska marknaden med Assos Pharmaceuticals. Assos är ett av de ledande och kraftigt växande läkemedelsföretagen inom gynekologi med en stark position och försäljningsorganisation i Turkiet.

Turkiet är en attraktiv marknad med 37 miljoner kvinnor och även här bedöms var fjärde kvinna ha vaginal obalans.  Assos Pharmaceuticals har en stark position och erkänd marknadsföringskapacitet  inom gynekologi och kvinnohälsa.  Företagets säljkår med 20 representanter bearbetar frekvent landets gynekologer, läkare och apotek. Assos planerar att lansera produkterna under 2013.

– Turkiet är en betydande marknad med stark tillväxt. Vi ser Assos som en väletablerad partner med upparbetat nätverk till både gynekologer, läkare och apotek. Våra probiotiska tamponger kommer att komplettera och förstärka Assos produktportfölj, säger Monica Wallter, VD på Ellen AB.

Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har återkommande besvär och ännu fler drabbas vid enstaka tillfällen. Ellens tamponger med probiotika innehåller patenterade och välstuderade lactobaciller som ger kvinnor en möjlighet att bibehålla sin naturliga bakterieflora.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen Ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.