Ellen AB tecknar avtal med S&D Pharma för Bulgarien

Ellen AB har tecknat avtal för distribution i Bulgarien med S&D Pharma Ltd som redan är distributör för Ellens probiotiska tamponger i Tjeckien och Slovakien.

S&D Pharma är en av Ellens befintliga distributörer och de har haft stor framgång på den tjeckiska och slovakiska marknaden. Företaget säljer till apotek och har ett nära samarbete med de tjeckiska privata gynekologerna och fick under 2011 rättighet att sätta en stämpel på alla ellen förpackningarna som visar att gynekologerna rekommenderar produkten. De jobbar också intensivt med kampanjer och utbildning på apoteken.

– Vi är mycket nöjda med att S&D Pharma ser potentialen och önskat att få expandera territoriet med Ellens probiotika till den bulgariska marknaden. De tjeckiska och slovakiska marknaderna har utvecklats mycket bra och det känns självklart att gå in på ytterligare en marknad tillsammans med ett så professionellt företag som S&D Pharma, säger Monica Wallter, VD på Ellen AB.

Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har återkommande besvär och ännu fler drabbas vid enstaka tillfällen. Ellens tamponger med probiotika erbjuder kvinnor en möjlighet att bibehålla sin naturliga bakterieflora.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Om Ellen AB
En bra mjölksyrabakterieflora minskar risken för underlivsinfektioner. En försvagad mjölksyrabakterieflora kan orsaka bakteriell obalans och risken för infektioner ökar. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för kvinnors underlivshälsa. Tampongen ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. www.ellenab.com