Ellen breddar distributionen av probiotiska tamponger i Frankrike

Distributionen av ellen probiotiska tamponger i Frankrike breddas för att ytterligare öka tillgängligheten för produkten. Två varuhuskedjor har beslutat lista ellen, som i Frankrike säljs under varumärket Saforelle.

Ellens probiotiska tamponger har marknadsförts och sålts i Frankrike sedan 2007 och säljs där under det välrenommerade varumärket Saforelle. Den franska marknaden har haft en mycket positiv utveckling och försäljningen dubblerades under 2010.

Parashop och Leclerc är de butikskedjor som nu listar Ellens probiotiska tamponger i sina så kallade Parapharmacies, ett sorts apotek inne i varuhuset. Tillsammans så har dessa kedjor 223 Parapharmacies. Detta är ett helt nytt försäljningsställe där produkten kommer att kunna marknadsföras och säljas till en bredare målgrupp.

”Förhandlingar pågår med ytterligare Parapharmacies i Frankrike och att ny två kedjor redan beslutat ta in produkten i sitt sortiment betyder mycket för fortsatt breddning av distributionen i Frankrike”, säger Monica Wallter VD på Ellen AB.

Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Thenberg & Kinde Fondkommission AB agerar som bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 - 412 10 00

................................................................................................................................................................................................................
En bra bakterieflora i underlivet minskar risken för infektioner. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB utvecklar produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivshälsa. Tampongen innehåller en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier och som utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering.