• Ellen AB/

Ellens distributör i Spanien lanserar den probiotiska tampongen med applikator och den franska distributören ökar kraftigt

Ellens distributör i Spanien, Casen Recordati, lanserar nu den probiotiska tampongen med applikator. Produkten finns sedan tidigare i Frankrike, Belgien och Italien och den första leveransen, till ett värde om drygt 500 KSEK, har levererats under juli månad. Ellens distributör i Frankrike och Belgien, IPRAD, har lagt sin order för leverans i november. Den medför att försäljningen till IPRAD för 2014 kommer att bli en miljon kronor högre jämfört med 2013

Casen Recordati har sedan 2011 sålt den vanliga, digitala tampongen med probiotika från Ellen. Lanseringen av applikatortampongen innebär att Casen Recordati breddar kunderbjudandet och når de kvinnor som föredrar en tampong med applikator. Ungefär hälften av användningen av tamponger i Spanien är försedd just med applikator. Framförallt i södra Europa, USA och Asien så föredrar många kvinnor denna typ av tamponger.

IPRAD i Frankrike lanserade tampongen med applikator under sommaren 2013. Ökade investeringar i marknadsföring under 2014 har medfört att IPRADs marknadspenetration har ökat liksom deras sammanlagda orders för 2014. Ellens försäljning till IPRAD kommer att öka med en miljon kronor jämfört med 2013. Förra året hade IPRAD problem med för stor lageruppbyggnad vilket påverkade Ellen negativt under andra halvåret 2013. Nu är IPRADs lagersituation, fram till halvårsskiftet, i balans med deras försäljning till apotek. Enligt information från IPRAD har försäljningen i marknaden ökat med ca 20 procent de senaste tolv månaderna.

Vi är mycket glada att Casen Recordati breddar sortimentet med Ellens produkter och att de i samband med lanseringen också kommer att göra en större marknadsbearbetning via internet och i sociala medier, säger Ingrid Atteryd Heiman, tfVD på Ellen AB. Hon fortsätter, vår franska distributör IPRAD är ett professionellt företag och deras marknadspenetration upplever vi som stabil. Vi har nu under våren stärkt samarbetet för att uppnå en ökad försäljning både för IPRAD och Ellen

Lanseringen av applikatortamponger på ytterligare en marknad ger större möjlighet för Ellens produkter att nå flera kvinnor på en potentiellt stor marknad som Spanien. Casen Recordati (fd Casen Fleet) köptes nyligen upp av det Italienska läkemedelsbolaget Recordati som har verksamhet i ett antal länder i Europa och övriga världen.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, tf VD på telefon 08-412 10 01 eller via epost ia@ellenab.com

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet, dålig lukt och en känsla av att inte vara fräsch i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är Tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen®Probiotisk utvärtes intimkräm som också innehåller Lacto Naturel (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Både produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). För ytterligare information: www.ellenab.com