• Ellen AB/

Marknadsuppdatering: Ellen AB levererar ett positivt resultat för perioden januari till mars 2024

Ellen AB redovisar ett positivt kvartalsresultat. EBITDA för perioden januari till mars 2024 uppgick till 114 KSEK (-106 KSEK), vilket är en förbättring med 220 KSEK respektive 208 procent jämfört med motsvarande period 2023. Nettoomsättningen uppgick till  6 868 (7 103) KSEK med bibehållen bruttomarginal om 55 (55) procent.

Ellen AB publicerar inga kvartalsrapporter. Detta är en kort marknadsuppdatering för att belysa resultat och utveckling för perioden januari till mars 2024. Siffrorna är ej granskade av revisor. Ellens  halvårsrapport publiceras den 30 augusti.

Ellen möter ett starkt första kvartal föregående år som innebar en försäljningstillväxt om 51 procent. Försäljningen för första kvartalet 2024 är något lägre, -3 procent. Den minskade försäljningen för perioden är främst driven av lägre försäljning till Frankrike/Belgien. Norden (Sverige och Norge) visar på en fortsatt stark försäljningstillväxt om 74 procent.

Ellen fokuserar på ett antal strategiskt viktiga områden för att driva lönsam tillväxt för framtiden. Den utökade distribution Ellen erhållit via flertalet återförsäljare under 2022 och 2023 i bland annat Sverige och Norge bidrar till en fin försäljningsökning. Investering i kedjornas marknadsprogram samt generell marknadsföring har stärkt kännedomen och varumärket samt Ellens position på marknaden.

Under hösten 2023 bytte Ellen 3PL-partner vilket innebär en mer flexibel och kostnadseffektiv lösning. Utöver det så pågår en centralisering av den totala logistik-och lagerlösningen då det lager som finns i Tyskland flyttas till Sverige. Detta är ytterligare ett led i att effektivisera och skala ner kostnader.

Vi ser tydligt att de strategiska initiativ och åtgärder Ellen driver ger resultat. Dock ser vi fortsatt tendenser i marknaden där konsumenten rent generellt väljer att konsumera lågprisalternativ, oavsett produktkategori. Detta kan komma att påverka försäljningen av Ellens högkvalitativa premiumprisade produkter.

”Det är glädjande att se att vårt målmedvetna arbete ger resultat. De senaste två åren har Ellen levererat ”all time high” försäljning och förbättrat rörelseresultat. Att för första gången i Ellens drygt 20-åriga historia nu leverera ett kvartal med positivt resultat  är ett kvitto på att vi gör rätt saker”

”Vår övergripande målsättning är att uppnå fortsatt lönsam försäljningstillväxt”, säger Charlotta Nilsson, VD i Ellen AB.

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 april 2024, kl. 12.00 CEST.

Kontaktperson:
Charlotta Nilsson, vd på Ellen AB

Telefon 08-412 10 00, info@ellen.se

Ellen är ett svenskt Fem-Tech bolag med ursprung inom forskning och utveckling med en mångårig och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Ellen tillhandahåller innovativa naturliga premiumprodukter inom intimhälsa. Ellens produkter hjälper till att upprätthålla ett balanserat pH-värde i underlivet genom livets alla faser. Ellen erbjuder bland annat unika probiotikaprodukter för att förbättra kvinnors intimhälsa. Produkterna säljs och marknadsförs genom ett internationellt nätverk av distributörer samt i egen regi. Ellen är noterat på Nasdaq First North Growth Market (Ticker: ELN). Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ.), kontaktuppgifter: telefon +46 (8) 5886 86 63, eller via e-post certifiedadviser@carnegie.se. För ytterligare information om bolaget: www.ellen.se