• Ellen AB/

Marknadsuppdatering: Ellen AB levererar fortsatt resultatförbättring för perioden januari till september 2023

Ellen AB redovisar en nettoomsättning om 19 806 (17 060) KSEK för perioden januari till september 2023 vilket innebär en försäljningstillväxt om 16 procent jämfört med motsvarande period 2022. Bruttomarginalen stärktes med 6 procentenheter till 54 (48) procent. EBITDA förbättrades med 2 178 KSEK, motsvarande 63 procent, från -3 446 KSEK januari till september 2022 till -1 268 KSEK samma period 2023.

Ellen AB publicerar inga kvartalsrapporter. Detta är en kort marknadsuppdatering för att belysa resultat och utveckling för perioden januari till september 2023.

Ellen fortsätter driva försäljningstillväxt både vad gäller värde och volym. Detta trots det rådande världsekonomiska läget där  konsumtion av lågprisalternativ ökat och kan antas ge en negativ effekt på försäljningen av Ellens högkvalitativa premiumprodukter.

Det förbättrade rörelseresultatet är främst en följd  av försäljningstillväxt kopplat till utökad distribution, förändrad försäljningsmix samt en förbättrad bruttomarginal som en effekt av genomförda prishöjningar från januari 2023.

Ellens största marknader; Frankrike/Belgien, Tyskland samt Norden stod under perioden för 88 procent av den totala omsättningen.

Frankrike/Belgien levererade en tillväxt på 73 procent - en tillväxt som vi räknar med kommer att mattas av innan vi stänger helåret på grund av en framtung orderstock.

Tyskland levererade en tillväxt på 3 procent för perioden. Här möter vi hög försäljning i samband med lanseringen och implementeringen av nya designen under Q3 2022.

Den negativa försäljningstillväxten vi sett i Norden till följd av höga jämförelsetal kopplade till lanseringen av den nya designen som skedde under Q2 2022 har nu bromsats in. För Q3  levererar Ellen en försäljningstillväxt om 46 procent vilket innebär att vi går från en negativ tillväxt på 29 procent för halvåret till 10 procent för perioden januari till september.

Optimering, effektivisering och aktivt miljöarbete

I början av oktober gick Ellen över till en mer flexibel och kostnadseffektiv logistiklösning för Norden samt ett antal andra marknader. Här finns en potential till ytterligare optimering genom inkludering av fler marknader inom kort.

Arbetet med harmonisering av förpackningsdesignen som innebär att Ellen går mot förpackningslösningar som fungerar på fler marknader pågår fortsatt.

Ovan är exempel på några prioriterade områden som Ellen arbetar med för att ytterligare minska kostnader, komplexitet och miljöpåverkan.

Ellen bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och söker ständigt efter nya hållbara lösningar i alla led som går att påverka. I oktober uppmärksammades Ellen för sitt arbete runt hållbarhet då Apotek Hjärtat nominerade Ellen som en av deras tre viktigaste hållbarhetsleverantörer.

Framtid

Kvinnohälsa och inte minst intimhälsa är ett högaktuellt ämne där vi ser ett ökat fokus i samhällsdebatten och ökad medvetenhet hos konsumenterna som eftersöker naturliga och skonsamma intimvårdsprodukter.

Den globala marknaden för intimvårdsprodukter för kvinnor värderas 2023 till 28,88 miljarder USD och beräknas växa kraftigt och vara värd 43 miljarder USD år 2033.  (Källa: https://www.futuremarketinsights.com/reports/women-intimate-care-market ).

Ellen befinner sig i en bra position med naturliga, skonsamma och pH-balanserande produkter.

Med syfte att fortsätta utveckla Ellen i positiv riktning och maximera aktieägarnas värde har styrelsen inlett en strategisk översyn för att se över olika tänkbara alternativa vägar framåt.

”Det är glädjande att konstatera att vi har en försäljningstillväxt om 16 procent och att rörelseresultatet förbättrades med 63 procent, främst drivet av en förbättrad bruttomarginal med 6 procentenheter. Det är ett resultat av målinriktade aktiviteter som innebär steg i rätt riktning för Ellen. Vårt fortsatta fokus är att uppnå lönsam försäljningstillväxt. Vi ser med tillförsikt och stor ödmjukhet inför det rådande konjunkturläget, fram emot att fortsätta denna positiva resa”, säger Charlotta Nilsson, VD i Ellen AB.

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023, kl. 13.00 CEST.

Kontaktperson:
Charlotta Nilsson, vd på Ellen AB

Telefon 08-412 10 00, info@ellen.se

Ellen är ett svenskt Fem-Tech bolag med ursprung inom forskning och utveckling med en mångårig och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Ellen tillhandahåller innovativa naturliga premiumprodukter inom intimhälsa. Ellens produkter hjälper till att upprätthålla ett balanserat pH-värde i underlivet genom livets alla faser. Ellen erbjuder bland annat probiotikaprodukter för att förbättra kvinnors intimhälsa. Produkterna säljs och marknadsförs genom ett globalt nätverk av distributörer samt i egen regi. Ellen är noterat på Nasdaq First North Growth Market (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser, kontaktuppgifter: telefon 08-463 83 00, eller via e-post certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information om bolaget: www.ellen.se

Taggar: