Nu lanseras Ellens probiotiska tampong och intimkräm i Finland

Den första leveransen av Ellen probiotiska tamponger har nu gått till Finland. Innan sommaren kommer även den probiotiska intimcremen att levereras till Transmeri som är Ellens distributör i Finland.

Den 8:e april genomfördes ett pressevent i Helsingfors som besöktes av ett 20-tal journalister och opinionsledare i Finland. På mötet berättade professor Per Saris om probiotikans betydelse i kroppen och Katalin Daroczy, Forskningsansvarig på Ellen, berättade om Ellens forskning.

Under april månad har Transmeri arbetat med att sälja in den probiotiska tampongen på apoteken i Finland. Över 80 apotek har redan beställt produkterna, nu får de sina varor och försäljning till konsument kan därmed börja i maj.

Den probiotiska tampongen kommer också att vara tillgänglig på webb-apoteken i Finland.

Lanseringen av Ellens intimkräm till konsument beräknas ske i sommar.

Transmeri är ett finskt, familjeägt företag med en lång historia av försäljningsframgångar för konkurrenskraftiga och unika produkter. De arbetar med försäljning på apotek, varuhus och dagligvaruhandeln. När det gäller Ellens produkter så är det i första hand apoteken som man riktar sig mot.

”Ellens probiotiska tamponger och intimkräm är unika i sitt slag. Vi är väldigt glada över att kunna börja samarbetet med Ellen i Sverige och kunna erbjuda dessa produkter till den finska kvinnan”, säger Janne Mansukoski, verkställande direktör på Transmeri och fortsätter: ”Transmeri har decenniers erfarenhet av att bygga upp starka varumärken i Finland och vi förväntar oss en stor succé med Ellens produkter.”

”Det är glädjande att Transmeri fått ett så positivt gensvar för Ellen tampong och intimkräm på den finska apoteksmarknaden. Det tyder på att vårt kunderbjudande är intressant och att Transmeri gjort ett bra införsäljningsarbete. Vi är mycket nöjda med att ha slutit avtal med en så professionell distributör som har ett starkt fotfäste och gedigen erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror, säger Ingrid Atteryd Heiman, tf VD hos Ellen AB”

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, tf VD på telefon 08-412 10 01 eller via epost ia@ellenab.com

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors vaginala hälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bakteriell obalans orsakas av en försvagad mjölksyrabakterieflora. Tampongen ellen® innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen i Norden som första företag i världen tamponger med mjölksyrabakterier. Nu pågår en internationell expansion och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). För ytterligare information: www.ellenab.com