Ny klinisk studie: Ellens probiotika minskar återfall av vaginal infektion

En ny klinisk studie visar mycket positiva resultat för kvinnor som använt Ellens probiotiska tampong efter antibiotikabehandlad bakteriell vaginal infektion. Samtliga kvinnor som använde ellen var friska efter några månader medan antalet infektionsåterfall bland de som använde tamponger utan probiotika var högt.

– Detta bekräftar resultaten från tidigare forskning, nämligen att en bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa, säger Ellen ABs VD Monica Wallter.

40 kvinnor mellan 20-35 år som behandlats lokalt med antibiotika (clindamycin) för bakteriell vaginos deltog i undersökningen. Efter avslutad antibiotikabehandling använde hälften av kvinnorna ellen probiotiska tamponger och hälften traditionellt menstruationsskydd utan probiotika (placebo) under tre menstruationsperioder i följd (minst tre tamponger per dag i minst tre dagar per menstruation). Studien visade att alla kvinnor som använde ellen® probiotiska tamponger var friska efter tre månaders behandling. Samtidigt hade 35% av de som använde tamponger utan probiotika drabbats av återfall.
Studiens resultat i korthet:

• Alla kvinnor som använde ellen probiotiska tamponger var friska efter tre månaders efterbehandling medan 35% av kvinnorna som använde menstruationsskydd utan Ellens probiotika hade fått återfall i bakteriell vaginos.
  • 90% av kvinnorna som använde ellen probiotiska tamponger hade normal underlivsflora efter tre månaders efterbehandling jämfört med endast 65% av de kvinnor som använde menstruationsskydd utan Ellens probiotiska bakterier.
  • 65% av kvinnorna som använde ellen probiotiska tamponger hade förbättrad underlivshälsa redan efter en menstruationsperiod.
  • Alla kvinnor som använde Ellens probiotiska tamponger tyckte att de var mycket bra och bekväma. Inga biverkningar rapporterades under studien.

Ellen AB har flera produkter i sen utvecklingsfas. På den europeiska marknaden erbjuds probiotiska tamponger med eller utan applikator.
Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har återkommande besvär och ännu fler drabbas vid enstaka tillfällen. Ellens produkter med probiotika erbjuder kvinnor en möjlighet att bibehålla sin naturliga bakterieflora.

Referens till studien; V. Pyrohova, N. Veresnyuk, N. Schuruk, Innovative approaches to integrated treatment of bacterial vaginosis using probiotic tampons.  Woman’s Health (ЗДОРОВЬЕ ЖЕНЩИНЫ (ZDOROVIE ZHENSHINY). 8-74 (2012) 160-162.

För ytterligare information, kontakta: Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen Ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.