Ellevio ansluter vindpark som förser Google med el

I Lyrestad, mitt emellan Mariestad och Töreboda, bygger nu Rabbalshede Kraft och Ardian Infrastruktur en ny vindpark. Parken ansluts till Ellevios elnät och hela årsproduktionen, 234 gigawattimmar, kommer  att köpas av Google.

Den nya vindparken Lyrestad är belägen i Mariestad och Töreboda kommuner, ett av de bästa områdena för landbaserad vindkraft i Europa. 22 vindkraftverk planeras med en effekt på 76 megawatt. Ellevio ser till att elen som produceras också skickas ut på elnätet och blir tillgänglig för marknaden. En 30 kV-ledning med flera parallella kablar byggs för att ansluta parken till Ellevios 130 kV-nät via en ny större transformatorstation.

- Det här blir ett av de större vindkraftprojekten vi har varit inblandade i, berättar Per Selldén, ansvarig för vindkraftsanslutningar på Ellevio.

- Vi är en viktig del av omställningen till ett energisystem med mer förnyelsebar kraftproduktion. Utan ett bra och stabilt elnät kommer det inte att fungera. Här samarbetar vi återigen med Rabbalshede Kraft och har också Google med som köpare av elen, vilket givetvis känns lite extra kul. Google är ett av världens främsta företag när det handlar om att vara självförsörjande på förnybar el och är faktiskt den största köparen av förnybar energi i världen, säger Per Selldén.

Rabbalshede Kraft ansvarar för byggnationen av de 22 verken från Vestas (V126 3,45 megawatt) med en helårsproduktion på 234 gigawattimmar. Ellevio påbörjar markarbetet under nästa vecka och arbetet för elanslutningen under augusti. Parken beräknas vara i drift hösten 2017.

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.