Ellevio bygger om för avbrottsdrabbade kunder i Laxå

På flera håll i Laxå kommun har kunder varit drabbade av långa strömavbrott. Nu gör Ellevio en satsning på 20 miljoner för att bygga bort problemen. Totalt handlar det om cirka 70 kilometer ledningar som byggs om för framtiden.

Mycket av elnätet vi har i Sverige idag är byggt på 1960- och 70-talen. Laxå är inget undantag. Utrustningen når pensionsåldern och behöver bytas ut. Ellevio genomför under 2017 tre större projekt för att modernisera och förbättra elnätet i kommunen. Befintliga luftledningar ersätts med kablar som är nergrävda i marken och därmed minskar risken för strömavbrott. Totalt handlar det om satsningar på 20 miljoner kronor för att förbättra elnätet för cirka 500 hushåll och företag.

Ove Levein, områdesansvarig på Ellevio, berättar om projekten:
- Vi bygger dels om ledningen som går mellan Åboholm och Stenjötorp och även runt Samfallet. Det största projektet är i södra Laxå, ner mot Röfors och öster om tätorten mot Hökaberg. Där handlar det om totalt cirka 40 kilometer kablar som grävs ner och cirka 20 nya nätstationer.
- Det känns jättebra att vi tar ett rejält grepp om elnätet i området. Ett väl fungerande elnät är en förutsättning för så mycket i samhället. När vi är klara med projekten i området har vi framtidssäkrat elnätet för många kunder, så att de kan fortsätta få en trygg elleverans under lång tid framöver, säger Ove Levein.

Arbetet kring Laxå tätort drar igång i april och pågår under resten av året. De två andra projekten startade innan jul och kommer pågå under våren. Entreprenörer i projekten är Linjemontage respektive Lindholms.

Projekten i Laxå ingår i Ellevios satsning på elnäten i alla sina områden. Under 2016-2019 investerar Ellevio cirka 500 miljoner kronor på att bygga framtidens elnät i Skaraborg och Närke. På ellevio.se/projekt kan man läsa mer om våra avslutade, pågående och kommande projekt runt om i landet.

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.