Ellevio satsar på elnätet i Täby

Ellevio gör nu en satsning på elnätet i Täby. Det första steget är att bygga om en station på Enhagsvägen, en investering på cirka 20 miljoner kronor.

Med start under hösten börjar Ellevio rusta upp, modernisera och bygga ut elnätet i Täby. Det första steget är att bygga om en station på Enhagsvägen, en investering på cirka 20 miljoner kronor som förbättrar nätet för cirka 4 000 kunder. Stationen får nya ställverksfack, nya transformatorer och en uppdaterad kontrollanläggning. Caverion AB kommer utföra arbetet.

Fler invånare innebär också högre elanvändning och belastning på nätet. Därför planerar Ellevio att fortsätta satsningarna i Täby och totalt planeras det för investeringar på cirka 100 miljoner kronor fram till år 2020.

- Det är roligt att Täby växer och det känns bra att kunna bidra med en trygg och pålitlig elleverans nu och i framtiden, säger Lars Selberg som är ansvarig för lokalnätet i Stockholm.

- Det handlar om att se till att både hem, skolor och arbetsplatser får sin el levererad på ett tryggt sätt, säger Selberg.

Projekten i Täby är en del av den stora satsning på elnätet som Ellevio nu gör. Under de kommande åren ökar investeringarna rejält, från dagens nivå på cirka 1,3 miljarder per år upp till cirka 3 miljarder kronor per år. Satsningarna handlar framför allt om att öka kapaciteten och förnya elnätet i Stockholmsområdet och fortsätta vädersäkra nätet på landsbygden.

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.