Ellevios kunder klarade sig lindrigt undan stormen Staffan

Redan på tisdagen varnade SMHI att det skulle bli blåsigt under julhelgen. En klass 2-varning utfärdades inför juldagen då det skulle bli mycket besvärligt väder med risk för stormstyrka i Ellevios nätområdet i Gävleborgs län. Under juldagen skärptes varningen och SMHI prognosticerade 25-29 m/s i stormbyarna i den norra delen av området. Stormen fick namnet Staffan.

Ellevio som ändå alltid har en ökad beredskap inför storhelger som jul och nyår började tidigt på julafton sätta ytterligare resurser i beredskap, för att vara på den säkra sidan.

- Enligt SMHIs varning skulle vindarna gå på samma sätt som under julstormen för fyra år sedan, Dagmar. Dessutom har det varit för varmt för att vi ska ha någon tjäle i marken så trädrötterna har inte ordentligt fäste. Vi beslutade att öka beredskapen samt etablera vår storstörningsorganisation för att vara redo att möte stormen, förklarar Thomas Saubach som är ansvarig för driften av Ellevios elnät.

Stormen kulminerade på juldagskvällen men Ellevios elnät och kunder påverkades lindrigt.

- Stormbyarna blev förmodligen inte fullt så kraftiga som SMHI varnat för och våra kunder drabbades i mindre utsträckning än vi befarat. Vi hade cirka 500 kunder utan ström som mest. Under natten kunde vi sektionera om så att de flesta hade elen tillbaka och de sista felen åtgärdades i morse, berättar Thomas Saubach.

- Som driftansvarig kan jag också konstatera att de satsningar vi har gjort i elnätet sedan stormen Gudrun för 11 år sedan har givit resultat och att det elnät jag driftar idag håller för större påfrestningar från väder och vind. Med den insikten känns det riktigt bra att vi nu som nytt företag lägger ännu större resurser på att förbättra elnäten. Om vi tittar tio år framåt i tiden så kommer långt färre kunder att behöva drabbas av strömavbrott som beror på vind, konstaterar Thomas Saubach.

Under de kommande åren ökar vi investeringarna rejält, från dagens nivå på cirka 1,6 miljarder per år upp till cirka 3 miljarder kronor per år. Satsningarna handlar framför allt om att öka kapaciteten och förnya elnätet i städerna och fortsätta vädersäkra nätet på landsbygden, det vill säga gräva ner och isolera elledningar så att de inte ska påverkas av väder. Läs mer om våra satsningar i elnätet på
ellevio.se/projekt.

För mer information, kontakta gärna Ellevios pressjour, 020-20 20 60

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, det kundägda försäkrings- och pensionsföretaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden och kanadensiska Borealis Infrastructure Management som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.