Framtidens elnätsstationer byggs i Grums

Report this content

I värmländska Grums pågår just nu arbetet med att bygga framtidens elnätsstationer. I Svänkviken, Segmon och Orrby ska tre viktiga stationer totalrenoveras och utrustas med den allra senaste tekniken.

De tre stationerna i Grums är delvis eller helt byggda från 1960-talet och framåt. Teknik som var ändamålsenlig då – men som nu har nått sitt bäst före-datum. Därför gör nu Ellevio en investering på totalt cirka 35 miljoner för att göra en totalrenovering.

- Det här är ett jättespännande projekt. Dels installerar vi ny teknik som idag bara används på ett fåtal andra platser i landet och vi bygger också stationerna som modulhus, vilket har varit ovanligt i elnätsbranschen, berättar Anders Ekberg, ansvarig för regionnätsprojekt i Värmland.

Stationerna transformerar el från 30 kV till 10 kV och är viktiga nav i elnätet i södra och västra Värmland. I projektet ingår att byta ut all utrustning och samtidigt göra om stationerna till inomhusstationer. Modulerna sätts ihop i fabrik och levereras med all utrustning installerad. Det finns också plats för att bygga ut stationerna i takt med att behoven förändras.

- Vi tror på konceptet med modulbyggda stationer. Nu testar vi det skarpt bland annat i Grums och kommer fortsätta med fler stationer i Värmland längre fram, berättar Anders Ekberg.

Om stationernas exteriör är standardiserad och enkel gömmer det sig betydligt mer avancerad teknik inuti. Bland annat installerar Ellevio modern kontrollutrustning, som ger helt nya möjligheter för framtiden.

- I de allra flesta branscher är datorer någonting självklart. Men i elnätsbranschen kör vi fortfarande i stor omfattning med krångliga och dyra reläskydd enligt en gammal princip, säger Anders Ekberg och fortsätter.

- Det är i princip bara fantasin som sätter gränserna för vad det här kan användas till. Tanken är att bjuda in även andra aktörer för att hitta nya användningsområden. Ju fler som tänker desto snabbare går utvecklingen, avslutar Anders Ekberg.

Projektet kommer påbörjas under hösten och ska vara klart under sommaren 2017. Leverantörer i projektet är Siemens och Protrol.

ellevio.se/projekt finns mer information om de flesta av våra avslutade, pågående och kommande projekt.

För ytterligare frågor kontakta gärna:
Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.