Rekordstort hopp uppåt för Ellevio i ny kundmätning

Report this content

Idag släpps årets SKI-mätning, som mäter nöjdhet hos landets elnätskunder. Ellevio gör ett rekordstort hopp uppåt, från 44,9 till 57,3.
- Fantastiskt roligt och se att vi tar ett stort kliv åt rätt håll, säger Ellevios vd Johan Lindehag.

Varje år mäter Svenskt Kvalitetsindex nöjdheten hos svenskarna inom en rad olika branscher. I dag släpps mätningen för energibranschen, där både elhandel, elnät och fjärrvärme finns med. Generellt ligger nöjdheten stabil, men på elnätssidan syns en förbättring för branschen som helhet. Det i särklass största hoppet uppåt gör Ellevio som tar sig upp från fjolårets 44,9 till 57,3 i år.

- Såvitt jag vet är det den största ökningen någonsin för ett energibolag, säger Johan Lindehag.

- Det här visar att vårt arbete äntligen börjar ge resultat. Ända sedan vi blev Ellevio 2015 har vi jobbat hårt med varumärkeskännedom och att berätta om vilka vi är och vad vi gör. Även om vi fortsatt ligger på en relativt sett låg nivå så ser vi att kunderna blir allt nöjdare och att vi får ett riktigt bra betyg inom flera områden, säger Lindehag.

Image allt viktigare

Den största förbättringen hittar vi på imagesidan, där Ellevio går upp från 46,9 till 65,5. Högst betyg får Ellevio för produktkvalitet och förväntningar, 72,7 respektive 73,1. Man brukar prata om att 60 är ett klart godkänt betyg – vilket Ellevio nu får i många av de enskilda frågorna i mätningen.

- Vi har satt upp ett mål för hur vi kontinuerligt ska förbättra oss. Nu tog vi ett större hopp uppåt än vad vi hade räknat med, även om det fanns förväntningar efter alla förbättringar vi har genomfört, säger Johan Lindehag.

Det är utifrån helheten och den totala upplevelsen som kunderna sätter betyg. Över tiden visar resultaten att image blivit allt viktigare, medan exempelvis produktkvalitet tappat i betydelse till fördel för både prisvärdhet och service.

Investeringar har gett resultat

- En trolig förklaring är att kunden idag har vant sig med en hög leveranssäkerhet. Ett resultat av många års stora investeringar i elnätsbranschen. Skulle leveranserna försämras är det sannolikt att produktkvalitet också ökar i betydelse för kundens totalbetyg, säger Johan Lindehag.

På Ellevio ser man att en målmedveten satsning på kommunikation med kunderna har gett resultat. Företaget har bland annat profilerat sig genom satsningar på jämställdhet och att stötta organisationer som jobbar för att tjejer ska ta större plats i samhället och i energisektorn. Man har också inlett flera samarbeten och varit allt mer aktiva i frågan om elektrifieringen av transportsektorn. Under året har Ellevio också varit delaktiga på flera stora evenemang, som Järvaveckan, Lidingöloppet och på studentmässor, samt arrangerat kundträffar.

- Vi har satsat på synlighet och närvaro inom flera områden. Det handlar bland annat om nyhetsbrev och synlighet i sociala kanaler. Men även om kundmöten, både fysiskt och digitalt. Vi arbetar också hela tiden med våra processer för att underlätta för kunderna. Jag ser det här som en laginsats, och det är också så vi måste fortsätta jobba för att öka vår kundnöjdhet även framöver. Vi ska ge kunden en bra upplevelse i varje kontakt med oss, säger Johan Lindehag.

Länk till SKI:s undersökning

Länk till statistik över Ellevios resultat

För ytterligare frågor kontakta gärna:

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)
Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se

Taggar: