Bättre elnät vid Vammerviken när Ellevio bygger om

Under hösten kommer elnätet vid Vammerviken, sydost om Lennartsfors få en rejäl uppdatering. 6 kilometer luftledning ersätts med 8,5 kilometer kabel.

Det är en ledning vid Vammerviken, vid sjön västra Silens strand, som nu ska byggas om. 6 kilometer ledning som idag är oisolerad luftledning och därmed känslig för väder och vind, rivs och ersätts med 8,5 kilometer kabel som antingen grävs ner i marken eller hängs upp i stolpar. Totalt bor 145 kunder längs ledningen. Projektet startar i slutet av september och ska vara klart i december och kostar cirka 4,2 miljoner kronor.

- När vi är klara kommer det göra stor skillnad för kunderna som bor i området. Elnätet kommer inte bli alls lika påverkat om det till exempel är hårda vindar, förklarar Magnus Fredriksson som är områdesansvarig på Ellevio.

Utöver den nya kabeln river Ellevio 4 stolpstationer och sätter upp 6 nya. Entreprenör i projektet är Kewab.

Projekten i Vammerviken är en del av den stora satsning på elnätet som Ellevio nu gör. Under de kommande åren ökar investeringarna rejält, från dagens nivå på cirka 1,3 miljarder per år upp till cirka 3 miljarder kronor per år. Satsningarna handlar framför allt om att öka kapaciteten och förnya elnätet i Stockholmsområdet och fortsätta vädersäkra nätet på landsbygden.

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.