E.ON och Jämtkraft vinner upphandlingar om elförsäljning åt Ellevio

Ellevio har skrivit avtal om att köpa el av E.ON och Jämtkraft, för att kompensera för företagets nätförluster.
– De här upphandlingarna är viktiga eftersom de påverkar alla slutkunders nätavgift, säger David Bjurhall som är ansvarig för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.

När el transporteras genom ett elnät, från producent till användare, omvandlas en del av elen till värme. Detta kallas för nätförluster. Elnätsägaren kompenserar elmarknaden för denna förlust, vanligen genom att teckna avtal om att köpa motsvarande mängd el .

Den 18 mars skrev Ellevio avtal med E.ON och Jämtkraft. E.ON får förtroendet att sälja el som motsvarar nätförlusterna i  Ellevios nät. Kontraktet sträcker sig över tre år, med ytterligare två optionsår. På årsbasis uppgår förlusterna till cirka 800 GWh, och det årliga ordervärdet blir därmed cirka 300 miljoner kronor.

Jämtkraft vann upphandlingen för att tillhandahålla prissäkringsderivat för el. Syftet med att prissäkra elleveransen är att säkerställa en stabilare elnätskostnad för kunderna. Även det avtalet är på 3 år, plus två optionsår.

– Vi är stolta över att vi får detta förtroende. Vi tar det som ett kvitto på att den kompetens vi har inom finansmarknaden står sig väldigt bra i konkurrensen, säger Örjan Thorén som är vd för Jämtkrafts dotterbolag Scandem, som kommer att utföra tjänsten.

– Som ett av Sveriges största elnätsföretag är vi också en av Sveriges största elanvändare. De här upphandlingarna är viktiga eftersom de påverkar alla slutkunders nätavgift, säger David Bjurhall som är ansvarig för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.

– Om vi bara skulle följa elbörsens rörelser så skulle det innebära att priset skulle gå upp och ner varje dag. Det skulle slå mot vårt resultat och också innebära att vi skulle behöva justera kundernas priser mycket oftare. Genom att binda delar av nätförlusterna i längre avtal får vi förutsägbarhet i våra priser och kostnader, säger David Bjurhall.

– Man kan jämföra det med att du som privatkund kan välja en rörlig ränta eller ett rörligt elpris, men det innebär också en högre risk och stora skillnader i kostnader under året jämfört med om du binder dig till en ränta eller ett pris över längre perioder, avslutar David Bjurhall.

Carola Hjerthén, kommunikatör på Ellevio, telefon 070-641 55 27

David Bjurhall, ansvarig för pris- och regleringsfrågor på Ellevio, telefon 070-344 49 47

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, pensions- och försäkringsbolaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden och kanadensiska Borealis Infrastructure Management som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.