Ellevio förbättrar elnätet i Bollnäs och Ovanåker

Ellevio gör en rejäl satsning på elnäten i Hälsingland. I Bollnäs och Ovanåker kommer 71 kilometer ledning vädersäkras under året.

Totalt handlar det om drygt tio projekt och investeringar på cirka 50 miljoner kronor som Ellevio nu gör i Bollnäs och Ovanåker. Runt 2 500 kunder kommer få ett uppdaterat och vädersäkrat nät när projekten är avslutade.

Exempel på större projekt är:

• I Broddlägret sätter vi in ytterligare en transformator för att förstärka nätet och minska avbrottstiden. En investering på cirka 10 miljoner kronor.
  • I Undersvik, norr om Arbrå investerar vi cirka 8,5 miljoner när vi vädersäkrar 17 kilometer ledning.
  • I Norränge och Hänsätter investerar vi cirka 7 miljoner kronor när vi bygger om 11 kilometer ledning.
  • I Voxna, väster om Edsbyn satsar vi cirka 5 miljoner kronor på att vädersäkra 11 kilometer ledning.
  • I Acktjära och Hårga utanför Kilafors satsar vi cirka 5 miljoner kronor när vi bygger om 9 kilometer ledning.

Det pågår också projekt i bland annat Runemo, Gäddvik och Lomtjärn. Gemensamt för alla projekten är att oisolerad luftledning byts ut och ersätts med antingen isolerad luftledning eller kabel som grävs ner i marken.

Det här är förbättringar som kunderna kommer märka av. I områden där vi vädersäkrar minimerar vi risken för att det blir avbrott när det blåser kraftigt, säger Johan Jonsson som är områdesansvarig på Ellevio.

Årets projekt är startskottet för den rekordstora satsning på elnätet som Ellevio nu gör i alla sina områden. Investeringarna ökar, från dagens nivå på totalt cirka 1,3 miljarder kronor per år, upp till cirka 3 miljarder kronor per år. Målet är en trygg elleverans till alla kunder; både idag, i framtiden och i alla väder.

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se.