Ellevio förbereder för stormen Gorm

Stormen Gorm förväntas dra in över södra Sverige under kvällen och natten. För Ellevios del kan det här innebära att kunderna i norra Halland kan påverkas av strömavbrott. Vi följer därför väderutvecklingen noga och anpassar vår störningsorganisation.

- Vi har sedan i fredags bevakat den här stormen, efter varningar från SMHI. Nu på söndag morgon beslutade vi att  starta vår störningsorganisation eftersom vi ser att stormen kan påverka våra kunder i framför allt norra Halland, berättar Thomas Saubach, ansvarig för driften av Ellevios elnät.

Det har gjorts en hel del förberedelser för att kunna hantera en eventuell störning:

• Vi har ökat bemanningen i driftcentralen, som under natten kan jobba med omkopplingar i elnätet
  • Vi har förberett våra entreprenörer så att de har montörer beredda att starta felavhjälpning tidigt på måndag morgon
  • Vi har kontaktat vår helikopterentreprenör, så att det finns en helikopter som är startklar så snart vädret tillåter
  • Vi har utökat antalet personer i vår felanmälan/kundtjänst

- Det än så länge svårt att bedöma hur hårt ovädret kommer att slå i våra områden. En ny bedömning av läget och behov av förberedelser gör vi ikväll efter en ny prognos från SMHI, säger Thomas Saubach.

Följ det aktuella driftläget i vår driftwebb, ellevio.se/stromavbrott.

ellevio.se/sms kan man läsa mer om vår tjänst för strömavbrottsavisering via sms och e-post.

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.