• Ellevio/

Ellevio fortsätter satsningarna för ett hållbart elnät – nytt pris i Stockholm från 1 juni

Elnätsföretaget Ellevio inledde hösten 2015 en storsatsning på sina elnät. Företaget investerar nära 10 miljarder kronor mellan 2016-2019, varav 5 miljarder i Stockholm. För att kunna genomföra detta höjs elnätspriset i Stockholmsområdet med 5 procent från den 1 juni.

Höjningen motsvarar cirka 8 kronor i månaden för en mindre lägenhet, 21 kronor i månaden för en villa utan elvärme och 32 kronor i månaden för en villa med någon form av eluppvärmning. Målet med Ellevios satsningar är att kunna tillgodose de krav som ställs på elnäten både i dag och i framtiden.

- Stora delar av de svenska elnäten byggdes på 1960- och 70-talen. De är i dag, trots löpande investeringar och underhåll under årens lopp, i behov av omfattande förnyelse och även kapacitetsförstärkning bland annat för att Stockholm ska kunna fortsätta växa. Vi byter ut stora delar av elnäten, renoverar och uppgraderar nätstationer som är viktiga knutpunkter i nätet och installerar ny teknik som möjliggör nya energitjänster för kunder, bättre styrning av näten och som gör att avbrott blir färre och kortare, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Samtidigt står samhället också inför en omställning. Energisystemet ska förändras, med mer el från förnybara och väderberoende källor som sol och vind, mer aktiva kunder och ett allt mer elektrifierat samhälle, inte minst inom transportsektorn. Det betänkande som Energikommissionen har lämnat föreslår ett 100 procent förnybart system år 2040. Även detta påverkar elnäten.

- Det handlar om att kunderna får en mer aktiv roll. Med nästa generations elmätare och smarta nät blir det enklare för kunderna att vara mer aktiva, använda nya energitjänster, producera egen solel och skicka ut den i nätet när de inte behöver den själva, ladda elbilar effektivt med mera, säger Bengt Johansson, elnätschef på Ellevio.

- Energiomställningen ställer även stora krav på hur vi styr elnäten. Framtidens smarta elnät kommunicerar med olika delar av systemet, känner av och analyserar den informationen det får och agerar på informationen. På så vi kommer vi att kunna säkerställa ett hållbart och effektivt energisystem och en fortsatt god leveranssäkerhet till samhälle och till våra kunder även i framtiden, fortsätter Bengt Johansson.

Fryser priserna i övriga områden

Elnätspriserna i Ellevios övriga områden, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Närke, Skaraborg och på västkusten lämnas oförändrade i väntan på besked om prisutjämning. I dag är det en stor skillnad i elnätspris för kunderna som bor på landsbygden och i storstaden. Samtidigt är investeringsbehoven i elnätet lika stora överallt i landet. För att kunna erbjuda kunder i såväl storstadsområdena som landsbygden likvärdiga nät och priser har Ellevio sedan länge föreslagit att det ska bli möjligt att utjämna elnätspriserna mellan olika elnätsområden.

För kunderna innebär en prisutjämning att alla betalar samma pris för ett likvärdigt abonnemang, oberoende om de lever på landsbygden eller i storstaden. Kammarrätten har nyligen prövat om detta är tillåtet enligt den lagstiftning som reglerar elnätspriserna och kommit fram till att det inte finns något hinder. Nu ligger frågan hos ansvarig myndighet att fatta ett beslut. I väntan på det beslutet har Ellevio bestämt att frysa priserna i våra landsbygdsnät.

Läs mer om Ellevios satsningar på ellevio.se/projekt.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 918 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera cirka tio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.