Ellevio inleder samarbeten inom e-sport, musik och fotboll

Ellevio inleder nu samarbeten med tre organisationer – Female Legends, Popkollo och Stockholms fotbollförbund – som strävar efter att skapa förutsättningar för unga tjejer inom områdena e-sport, musik och fotboll. Syftet är att stärka organisationernas arbete i dessa frågor och samtidigt bredda vår egen kunskap om jämställdhet.

– Vi behöver bredda vår kunskap i jämställdhetsfrågor om vi ska nå vårt mål om en jämställd arbetsplats. Vi tror att lika förutsättningar för tjejer och killar redan från start är en viktig pusselbit. Därför väljer vi samarbeten med organisationer som arbetar för att tjejer ska ges samma möjligheter som killar, och som samtidigt kan ge oss nya infallsvinklar, grundade i andra erfarenheter utanför vår egen bransch, säger Ellevios vd Johan Lindehag

Samarbetsavtalen löper under ett antal år och kommer innehålla flera gemensamma aktiviteter med målet att bredda kunskapen hos alla inblandade. Ambitionen är att aktiviteterna ska generera insikter, idéer och attitydförändringar som leder till ett mer jämställt samhälle och bransch.

– Vi är otroligt peppade på att börja samarbeta med de här organisationerna. De gör redan idag ett fantastiskt jobb och vi hoppas kunna bidra till att de når ännu fler. Vi är också nyfikna på alla de nya perspektiv vi på Ellevio får ta del av och hur de kan bidra till att vårt jämställdhetsarbete får en extra skjuts, säger Anna Lidberg, kommunikationschef på Ellevio.

Mer om våra samarbetspartners

Female Legends är ett community för tjejer som e-sportar, det vill säga där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Female Legends mål är jämställdhet på proffsscenen och att tjejer och icke-binära personer ska vara en självklar del av e-sporten.

Popkollo har sedan 2003 samlat tusentals musikintresserade tjejer och transpersoner på flera platser runt om i landet. Målet med kollot är att ge en introduktion till musikens värld och skapa en fristad för att utveckla en egen identitet som musiker eller artist. På sikt vill Popkollo uppnå en jämställd musikbransch och i förlängningen ett jämställt samhälle.

Stockholms fotbollförbund organiserar Stockholms läns fotbollsföreningar och tillsammans med dem startar vi 50/50-fonden inom S:t Eriks-Cupen, där syftet är att ge tjejer samma förutsättningar som killar att satsa på sporten de älskar.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Anna Lidberg, kommunikationschef Ellevio, 070-215 96 26

Thomas Kult, ansvarig för samarbeten och sponsring på Ellevio, 070-344 54 76

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se