Ellevio jättesatsar på elnätet i Torsby

Ellevio gör en rekordsatsning på elnäten i Torsby. Det handlar om projekt för cirka 100 miljoner under två år. Totalt får 3 400 hushåll ett modernt och vädersäkrat elnät.

Torsby är en av landets största kommuner sett till yta och också en av de mest glesbefolkade. Det betyder mycket elnät per hushåll. Ellevio äger merparten av nätet i kommunen och gör nu en rekordstor satsning för att modernisera och vädersäkra ledningar och stationer.

- Ser vi historiskt är det många år sedan det sedan gjordes så här stora investeringar i elnätet i Torsby. Det handlar om 100 miljoner över två år och ett 20-tal projekt, så det kommer verkligen märkas och göra skillnad, säger Magnus Fredriksson som är områdesansvarig på Ellevio.

För Torsbyborna innebär projekten ett stort lyft. Kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är positiv till att Ellevio storsatsar i hennes kommun.

- För oss på landsbygden är elförsörjning oerhört viktig. Vi blir väldigt sårbara när det inte fungerar. Att det dessutom skapar lokala arbetstillfällen är självklart väldigt roligt, säger Järåsen.

Under 2016 grävdes cirka 95 kilometer ledningar ner i nio projekt. I år är det sju projekt som drar igång och 100 kilometer ledningar som grävs ner i marken. Det är också cirka 75 nya nätstationer som sätts upp runt om i kommunen. Dessutom bygger Ellevio om regionnätsstationen Brattmon i ett projekt för cirka 25 miljoner.

- I dag ställer kunderna på landsbygden, med rätta, lika höga krav på leveranssäkerhet som de som bor i städerna. Man ska kunna leva sitt liv på landsbygden och för oss på Ellevio är det en viktig fråga att alla har rätt till el dygnet runt, året om – oavsett var du bor, säger Anders Öberg, elnätsansvarig på Ellevio.

Projekt 2016 MSEK

Brattmon 25
Totalt 65

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.