Ellevio lanserar Elresan - ett nytt grepp för att öka kunskap och förståelse

Vad är egentligen ett ställverk? Vart går pengarna på elnätsfakturan egentligen? Varför kan jag inte byta elnätsbolag?

Idag lanserar Ellevio ny och innovativ satsning på kunskapshöjande insatser, både för kunder och samhället i stort. I en mockumentär miniserie om fyra avsnitt får vi under komikern och skådespelaren Johanna Hurtig Wagrells ledning få följa med på en elresa där både stora och små tankar lyfts - allt baserat på verkliga åsikter av påhittade människor.

- Med hjälp av humor vill vi uppmärksamma de vanligaste missuppfattningarna och frågorna som våra kunder har. Vi ville ta med några av våra kunder på en resa, både bildligt och bokstavligt, för att lära sig mer om energibranschen, förklarar Rebecka Witten-Leo, Brand Manager på Ellevio.

Kampanjens mål är att öka medvetenheten om hur det här med el och energi fungerar, och vad Ellevio faktiskt gör och möjliggör. Med hjälp av humor och autenticitet reds både myter och misstankar ut, och hur elen kommer nära kunderna i deras vardag. Frågorna som besvaras är direkt tagna från interaktioner med Ellevios kunder.

- Vi behöver ta nya grepp om hur vi pratar om el och energi. När vi lyssnar på våra kunder märker vi att det finns många återkommande frågor och inser att det finns en pedagogisk utmaning för energibranschen. Med den här serien hoppas vi bidra med svar på ett lite nytt sätt, berättar Rebecka Witten-Leo.

Energisystemet är komplext, och både kunskap och intresse hos såväl Ellevios kunder som samhället i stort varierar. I en tid där närgående frågor om jobb, ekonomi och trygghet dominerar är det viktigt att synliggöra energisystemets bärande roll i för att allt ska funka.

- De flesta vet att det kommer att behövas enormt mycket mer el i framtiden. Det handlar om att genomföra den kritiska klimatomställningen, men i lika hög utsträckning om saker i människors vardag som jobb, resande, pengar och mängder av samhällsnyttor. Kopplingen mellan det och elnätsfakturan är otydlig för många, men det ska vi ändra på nu, avslutar Anna Lidberg, kommunikationschef på Ellevio.

Elresan har premiär måndag den 26 augusti på www.elresan.se.

Kontakt för media

Elina Jansson, pressekreterare Ellevio