Ellevio ökar beredskapen för stormen Helga

På fredag förmiddag väntas stormen Helga komma in över landet. Den ser i nuläget ut att beröra framförallt kunder längs med västkusten och i Skaraborg. Vi följer utvecklingen noga och anpassar vår störningsorganisation.

Under torsdagen har SMHI uppdaterat sina prognoser och det som tidigare såg ut att stanna vid medelhårda vindar ser nu ut att kunna bli hårt väder med stormstyrkor i vindbyarna. Av Ellevios nätområden är det framför allt Halland, Bohuslän och Skaraborg som ser ut att påverkas mest, men det kommer att blåsa friskt även på andra håll.

SMHI har gått ut med en klass 2-varning för Skaraborg och Bohuslän med vindstyrkor mellan 25 och 30 m/s i byarna och en klass 1-varning för Halland med vindstyrkor mellan 21 och 24 m/s.

- Som förberedelse har vi under torsdagskvällen gått upp i beredskap och kommer öka den ordinarie bemanningen i driftcentralen och kundservice. Vi har också förberett våra entreprenörer så att de har montörer som står redo att starta felavhjälpning om våra kunder skulle drabbas av strömavbrott, säger Thomas Saubach, driftansvarig på Ellevio.

- Det än så länge svårt att bedöma hur hårt ovädret kommer att slå i våra områden. En ny bedömning av läget och vilka åtgärder som behövs gör vi imorgon bitti, efter en ny prognos från SMHI, säger Thomas Saubach.

Följ det aktuella driftläget i vår driftwebb, ellevio.se/stromavbrott.

På ellevio.se/sms kan man läsa mer om vår tjänst för strömavbrottsavisering via sms och e-post.

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.