Ellevio ökar beredskapen i Dalarna och Gävleborgs län

SMHI varnar för hårda vindar i Dalarna och Gävleborg under fredagen. Med anledning av det ökar nu Ellevio sin beredskap för att snabbt kunna hantera strömavbrott.

Enligt SMHI:s prognoser finns det risk att det kommer blåsa vindar med upp till stormstyrka i mellersta och norra Sverige under fredagen. Framför allt handlar varningen om fjällkedjan, men prognosen visar att det sannolikt kommer beröra även andra delar. För att snabbt kunna hantera strömavbrott har Ellevio tagit beslut om att öka sin beredskap i form av ökat antal montörer beredda att rycka ut och laga fel och ökad bemanning i driftcentralen.

- I den senaste prognosen ser det ut som att Gävleborg kommer drabbas hårdast och vi följer noggrant utvecklingen för att också kunna flytta resurser mellan våra olika områden. Sammantaget har vi förberett oss så långt vi kan för att våra kunder ska få så korta strömavbrott som möjligt. Vi kommer nu följa de fortsatta prognoserna noggrant för att se hur vädret utvecklas, säger Tomas Karlsson, driftchef på Ellevio.

Information om avbrott

Aktuellt läge finns på ellevio.se/stromavbrott. Där kan man också läsa mer om vår kostnadsfria sms-tjänst för avbrottsinformation.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se