Ellevio satsar 140 miljoner för att göra underjorden tryggare

Ellevios underjordiska nätstationer i Stockholm får just nu en rejäl ansiktslyftning. Dels för att ge säkrare arbetsplatser för montörerna och dels för att stockholmarna ska få färre och kortare strömavbrott.

Du har garanterat sett dem, utan att tänka på det. De underjordiska nätstationerna finns utspridda runt om i Stockholm, men för den som inte vet var man ska leta är de i princip omöjliga att hitta. Ingången till stationerna är oftast en anonym lucka i gatan. Där under gömmer sig viktiga knutpunkter för elförsörjningen i centrala Stockholm. Just nu pågår ett projekt för att renovera, och i några fall byta ut, befintliga stationer.

- Vi startade arbetet för några år sedan och räknar med att hinna med de återstående 20 stationerna innan 2020, berättar Geo Axelsson som är områdesansvarig för City.

Totalt handlar det om investeringar på cirka 140 miljoner över en tioårsperiod. Satsningen förbättrar driftsäkerheten för våra kunder och också arbetsmiljön för de montörer som arbetar med elnätet.

- Idag får montörerna inte arbeta i stationerna när det finns spänning. Det innebär att vi behöver bryta strömmen så fort något ska göras, och det gör att hela kvarter kan få strömavbrott. När vi är klara med renoveringarna kommer montörerna kunna göra sitt jobb även med spänningen på och vi slipper bryta strömmen för kunderna, säger Geo Axelsson.

Arbetet kommer under perioder att påverka boende och de som rör sig i området. Samtidigt som renoveringen pågår byggs en tillfällig station intill, och i trånga gränder är det inte alltid lätt att hitta en lämplig plats.

- Vi kan behöva ta till exempel parkeringsplatser och delar av en gata i anspråk. Men det handlar om kortare perioder och jag tror att alla har förståelse för att det är ett viktigt arbete vi gör, säger Geo Axelsson.

Återstående  20 stationer som ska renoveras:
6 i Vasastan/Norrmalm
4 på Södermalm
4 på Östermalm
2 på Kungsholmen
2 i Frihamnen
2 i Årsta/Bredäng

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se.