Ellevio totalrenoverar viktiga knutpunkter i Hälsingland

Under våren 2017 inleder Ellevio jätteprojektet med att byta ut sex stora transformatorstationer i Hälsingland. Stationerna är viktiga knutpunkter i elnätet i området och totalt handlar det om projekt för närmare 200 miljoner kronor.

Mycket av det elnät vi har i Sverige idag byggdes på 1960- och 70-talen. Utrustningen fungerar i de allra flesta fall fortfarande bra, men når allt eftersom pensionsålder. Därför gör nu Ellevio den största satsningen någonsin på elnätet. Ett av de större planerade projekten finns i Hälsingland.

- Vi har valt ut två typer av stationer på totalt sex platser. Stationerna som behöver bytas ut är byggda ungefär samtidigt och har liknande konstruktion. Det gör att vi förhoppningsvis kan göra en effektiv upphandling, berättar Anders Ekberg, ansvarig för regionnätsprojekt i Hälsingland.

Tiotusentals kunder

Upphandlingen av leverantörer och entreprenörer i projekten kommer starta i oktober och planen är att byggnationerna ska dra igång under våren 2017. Stationerna kommer byggas om parallellt och de första kommer stå klara under slutet av 2017 och de sista sommaren 2019. När de nya stationerna finns på plats kommer man riva de gamla. Eftersom upphandlingarna inte är klara kan tidsplanen och omfattningen förändras.

- Det är tiotusentals kunder runt om i Hälsingland som är beroende av de här stationerna. Nu bygger vi om och sätter in ny, modern teknik. Det gör att vi får bättre och säkrare arbetsplatser för vår personal, enklare felavhjälpning och färre strömavbrott för våra kunder, berättar Anders Ekberg.

Stationsprojektet ingår i den stora satsning som Ellevio gör i alla sina områden. I Gävleborg handlar det om satsningar på närmare en miljard under 2016-2019. Totalt i hela landet är det investeringar på drygt 9 miljarder under samma period.

Fakta om stationerna som ska byggas om

Edeforsen Norränge Näsviken Stene (Järvsö) Sunnansjö (Delsbo) Sörforsa
Byggår 1967 och 1964 1971 1962 och 1969 1977 1977 1977
Transformering 130/40/10 kV 130/40/10 kV 130/40/20/10 kV 40/10 kV 40/10 kV 40/10 kV
Investering ca 45 miljoner ca 25 miljoner ca 35 miljoner ca 25 miljoner ca 25 miljoner ca 25 miljoner

Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.