Ellevios kunder klarade sig lindrigt undan  stormen Gorm

Stormen Gorm har ställt mycket besvär för boende i södra Sverige. Den påverkade dock Ellevios områden i ganska begränsad omfattning, 4 000 kunder berördes av strömavbrott.

SMHI varnade under helgen för att stormen Gorm skulle dra in över södra Sverige och nå upp över våra nätområden, framför allt i Halland. Det var blåsigt i våra områden, men inte lika allvarligt som befarat. Som mest var cirka 4 000 av Ellevios kunder utan ström under natten mot måndagen. Arbetet med omkopplingar löpte på bra under natten och vid 07-tiden i morse var siffran nere på 331 kunder utan ström. Ambitionen är att alla kunder ska få strömmen tillbaka under dagen.

- Vi har lärt oss hur viktigt det är att vara förberedda när hårt väder slår till, och vår driftcentral bevakar därför dagligen väderprognoserna. Om prognoserna talar om hårda vindar eller tung och blöt snö har vi en vältrimmad organisation som vi sätter igång för att snabbt kunna åtgärda strömavbrott, säger Thomas Saubach, ansvarig för driften av Ellevios elnät.

- Vi är tacksamma för att det värsta ovädret inte drog genom våra områden, men vi hade ändå blåsigt i våra områden och fick därmed ett kvitto på att vi har en vältrimmad störningsorganisation. Jag vill särskilt lyfta fram den snabba responsen från våra entreprenörer, säger Thomas Saubach.

För mer information kontakta gärna:
Fortums presstjänst 020-20 20 60
Jonatan Björck, pressansvarig Ellevio 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 900 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 2000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.