• Ellevio/

Femårsjubileum för Startup 4 Climate – 2 MSEK till bästa klimatinnovationerna

En av Europas största innovationstävlingar för energi och klimat, Startup 4 Climate, firar fem år och har vuxit sig större än någonsin. Efter förra årets rekordår öppnar tävlingen återigen upp för ansökningar där de bästa, mest innovativa idéerna med störst potential för skalbarhet och klimatnytta vinner.

Förra året var ett rekordår för tävlingen med 75 anmälda bolag och över 8 200 deltagare i ”Folkets röst”.  Och nu är det dags igen. Två miljoner kronor ligger i potten för unga företag som övertygar den namnkunniga juryn om banbrytande idéer för energiomställning och påtaglig klimatnytta.

- Startup 4 Climate har blivit större för varje år och spelar idag en viktig roll för innovativa, nya företag med klimat- och energiidéer, både i Sverige och internationellt. Vi vill hitta och lyfta fram smarta entreprenörer med tekniska lösningar som hjälper oss att lämna fossila bränslen och energislöseri bakom oss, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio, jurymedlem och en av grundarna till Startup 4 Climate.

Tävlingen riktar sig till svenska startups och entreprenörer som har utvecklat innovationer som kan accelerera energiomställningen. Det kan till exempel ske genom produkter eller tjänster som minskar utsläpp av växthusgaser, effektiviserar energianvändning eller förändrar människors beteenden.

Vinnarna i 2023 års tävling, startup-företagen Cemvision och Novige, övertygade juryn med fossilfri, cirkulär och energisnål cement respektive en kombinerad våg-, sol- och vindkraftslösning. Två revolutionerande bidrag till energiomställningen och klimatarbetet.

- Utöver prispengarna kan Startup 4 Climate ge ditt bolag en rejäl boost. Se exempelvis på Flower, de vann tävlingen, fick Ellevio och Stefan Krooks bolag som delägare och har nyligen köpt landets största batteripark, säger Maria Erdmann, vd på GodEl och medgrundare till Startup 4 Climate.

- Att söka tar inte alltför många minuter och kan vara väl investerad tid. Något vi gärna lyfter fram är vikten av mångfald på alla plan. Så tro inte att ni behöver vara i elbranschen tävlingen är öppen för alla bolag som påverkar energiomställningen, tillägger Maria Erdmann.

Nytt för i år är att ett alumninätverk startas för alla finalister och vinnare genom åren. Syftet är att skapa en plattform för samverkan, erfarenhetsutbyte och bredare kontakter.

Om Startup 4 Climate

• Delta på digitalt lanseringsevent 22/5 kl. 12:00 för att få veta allt om tävlingen. Novige och Cemvision deltar och svarar på frågor. Anmälan: webinar.
  • Tävlingen är möjlig tack vare ett partnerskap mellan Ellevio och GodEl och sker i samarbete med innovationshubben Things Stockholm och nätverket We Don´t Have Time.
  •  I juryn sitter Johanna Mossberg chef Energimyndigheten, Jane Walerud investerare, Lina Bertling Tjernberg professor i energisystem KTH, Stefan Krook grundare GodEl och Kivra, Johan Lindehag vd Ellevio.
  • Ansökningsperioden för Startup 4 Climate 2024 öppnar den 22 maj och stänger 25 augusti.
    Därefter följer folkets omröstning.
  • 8 bolag hamnar på shortlist som finalister och får pitcha sin innovation vid finaleventet 14 november.
  • I prispotten ligger 2 miljoner kronor, 1 miljon kronor var till två vinnarbolag, 3 timmar coaching med valfri jurymedlem, samt 1 års medlemskap i Things.

Kontakt:
Jesper Liveröd, Presschef Ellevio: 070 929 96 23, jesper.liverod@ellevio.se
Ellen Jurell, PR-ansvarig GodEl: 079-102 35 19 & 070-555 31 36, ellen.jurell@godel.se
Helen Iwefors, Projektledare: 070-872 19 90, helen.iwefors@purposepr.se