Här är Sveriges bästa klimatinnovationer

Startup 4 Climate, energiomställningens svar på Draknästet med 2 miljoner kronor i vinstpotten, har inför årets femårsjubileum lockat inte mindre än 63 bidrag och 7 025 röster från allmänheten. Och nu har tävlingsledningen valt sju av åtta finalister. Bland bidragen hittar vi allt från cirkulerande dusch och energisnål koldioxidinfångning till fossilfri grafit. Koldioxidkalkylatorn Climate Hero vann “Folkets Röst” och en finalplats.

De åtta finalisterna går nu vidare till finalomgången den 14 november, där de ska pitcha inför juryn. Här återfinns Johanna Mossberg, avdelningschef på Energimyndigheten, affärsängeln Jane Walerud, professor Lina Bertling Tjernberg, Stefan Krook som grundat GodEl och Kivra, samt Johan Lindehag, vd för Ellevio.

– Tävlingens mission, att accelerera energiomställningen, känns ännu viktigare i en tid där den gröna marknadsutvecklingen stött på farthinder. Vi har ett extremt starkt startfält i år, där synergier mellan innovation, entreprenörskap och allmänintresse borgar för både framtida exportsuccéer och klimatvinster, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio och jurymedlem.

– Vi har sett en spännande blandning bidrag med en rejäl bredd i år. Många sökande med affärsidéer kopplat till elektrifieringen av transporter, energilagring och effektivare nyttjande av elnäten men även bidrag med djup teknisk nivå inom materialkemi, genmodifiering och återvinning samt konsumentnära tjänster, säger Linda Krondahl, vd på innovationshubben THINGS och med i Startup 4 Climates tävlingsledning.

2024 års finalister

AirZyme Sweden - Biokatalysatorer för snabbare och mer energieffektiv koldioxidinfångning (Stockholm)
AirZyme har utvecklat en biokatalysator som accelererar hastigheten för att fånga in koldioxid, samtidigt som den kräver mindre energi än befintliga processer. Detta resulterar i en minskning av energianvändning, utsläpp, samt driftskostnader för koldioxidlagring.

Hagnesia - Vindturbiner med 10 gånger mer kraft (Göteborg)
Hagnesia har utvecklat en ny vindkraftsgenerator som minskar behovet av koppar och magneter med 90%, och en 15MW generator från 300 ton till 30 ton. Innovationen kan göra vindkraft betydligt billigare och mer effektiv, vilket är avgörande för en snabbare global övergång till förnybar energi.

Nordic Bio-Graphite (NBG) - Fossilfri grafit (Stockholm)
Grafit är den största komponenten i batterier för elbilar och krävs även för produktion av "grönt stål". NBG är först med att producera större volymer av fossilfri grafit av biobaserade material. Grafiten kan produceras till konkurrenskraftiga priser samtidigt som CO2-utsläppen minskas avsevärt jämfört med dagens lösningar, och minskar energibehovet med hjälp av patenterbar ny teknik.

Rebaba - Cirkulära batterier (Stockholm)
Rebaba bygger batterilagringssystem genom att återanvända uttjänta batterier från elfordon för exempelvis korttidslagring av förnybar energi, lastbalansering i elnätet och energioptimering i byggnader. Genom att kombinera högkvalitativa celler från återvunna elbilsbatterier och en egenutvecklad kylteknik skapar Rebaba system som förlänger batteriernas livslängd.

MaMa Växtkraft - Lokala samarbeten för fjärrvärme (Skivarp, Skåne)
MaMa Växtkraft vill öka energieffektiviteten i uppvärmning av byggnader genom att utnyttja lokala resurser, framförallt träflis, för fjärrvärmeproduktion. Projektet bygger på ett cirkulärt system där lokalsamhället samarbetar för att bidra med material och minska beroendet av importerade resurser och långväga transporter. Företaget har redan lyckats etablera en lösning i Skurup och ser potential att skala upp modellen till fler kommuner genom ett franchisekoncept.

Emission Twin - Digital tvilling stöttar företagens klimatarbete (Malmö)
Emission Twin har utvecklat en digital tvilling som hjälper företag inte bara att rapportera utsläpp, utan att även sänka dem och uppnå sina klimatmål. Genom att simulera energimixar och utveckla utsläppsminskningsplaner kan företag fatta välinformerade beslut. Verktyget fokuserar på att gå längre än enbart rapportering, och istället prioritera konkreta klimatåtgärder, vilket ger ett värdefullt stöd i företags klimatarbete.

EvoShower - Cirkulerande dusch minskar vatten- och energiförbrukningen med upp till 90% (Oskarshamn)
EvoShower är en cirkulerande dusch med ett patenterat system med dubbla loopar som sparar upp till 90% av vatten- och energiförbrukningen. Duschen kan användas oberoende av infrastruktur och installeras enkelt i badrum utan behov av hantverkare – den är enkel, tidseffektiv och kostnadseffektiv, och kan drivas med solceller i områden som saknar utbyggd vatten- och elnät.

Climate Hero - Koldioxidkalkylator för att förstå och minska ditt koldioxidavtryck (Stockholm)
ClimateHero ger hushåll och småföretag möjlighet att beräkna sitt miljöavtryck, förbinda sig att minska sina koldioxidutsläpp och därmed bidra till att lösa klimatkrisen. Genom att svara på några enkla frågor om hur man lever, reser och konsumerar, hjälper företaget privatpersoner och företag att förstå sitt koldioxidavtryck, samt ge råd om hur det kan minskas. Vinnare av Folkets Röst.

För ytterligare information:

Elina Jansson
Pressekreterare Ellevio
elina.jansson@ellevio.se

Om Startup 4 Climate

· Startup 4 Climate instiftades i syfte att accelerera energiomställningen. Den första tävlingen genomfördes 2020.

· De bästa idéerna med störst mätbar klimatnytta vinner och i vinstpotten ligger två miljoner kronor, coachingtimmar från utvald jurymedlem samt 1 års medlemskap i Things.

· Startup 4 Climate grundades och genomförs av Ellevio och GodEl i samarbete med innovationshubben THINGS AB och We Don't Have Time.

· Tidigare vinnare är framgångssagan Flower med virtuella kraftverk, Ligna Energy med batterier av trä, Cemvisions fossilfria cement, Novige med våg- vind- och solkraft i ett, NitroCapts fossilfria gödsel, Helios Innovations energieffektiva förångning, Enjays spillvärmesåtervinning och Peafowls transparenta solceller.