Informationsträff med anledning av strömavbrotten i Kungsbacka

Torsdag 23 maj | Kl. 13:00-14:30 | Klubbstuga Åsa IP

Den 2 maj i år drabbades drygt 20 000 kunder i Kungsbackaområdet av omfattande strömavbrott. Incidenten var den senaste i en rad strömavbrott som inträffat under 2024, och särskilt påverkades kunder i och omkring Åsa och Frillesås.

Orsaken till störningen den 2 maj spårades till en luftburen högspänningsledning i ett industriområde i Frillesås som gått av och fallit till marken. Felavhjälpningen var komplex och för många kunder tog det tid innan strömmen kunde kopplas på igen. Omedelbart efter händelsen tillsatte Ellevio en störningsutredning för att gå till botten med vad som hänt, vad som orsakat den unika händelsen och hur elsystemet reagerat.

Uppmärksamheten kring händelsen har varit stor i regionen. Kungsbackaområdet har under 2024 upplevt ovanligt många avbrottsincidenter, och många företag och privatpersoner har påverkats. Händelserna har väckt många berättigade frågor kring elförsörjningen i regionen.

När störningsutredningen nu är klar vill vi på Ellevio bjuda in media samt representanter för ett hundratal företag som påverkats av strömavbrotten till press- och informationsträff på torsdag 23 maj klockan 13.00 i klubbstugan på Åsa IP. Tillsammans med Ellevios lokala representanter i Kungsbacka kommer flera av Ellevios verksamhetsansvariga ge en övergripande bild av situationen i Kungsbacka, presentera resultaten av störningsutredningen, redogöra för insatser, investeringar och projekt för att stärka elförsörjningen i Kungsbacka, samt för att svara på övriga frågor.

Välkommen till Klubbstugan vid Åsa IP!

Agenda

• Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på Ellevio, presenterar läget för nätet i Kungsbacka; statistik för drift och avbrott under 2024 och bakåt, följt av störningsutredningen samt information om de lite större störningar som inträffat i regionen.
  • Tomas Brunzell, elnätschef Mellansverige, presenterar investeringar och målbild för Norra Halland.
  • Amanda Lundin och Tomas Bergqvist, produktionschef respektive områdesansvarig hos Ellevio i Kungsbacka, redogör för pågående och planerade projekt i Åsa, Kungsbacka, Onsala med mera.

Medverkar gör även Alfons Kubulenso, kundansvarig för företag, och Samar Jabbar, skadeståndsjurist.

Jesper Liveröd, presschef Ellevio
Jesper.liverod@ellevio.se

Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största energiföretag. Tillsammans med våra kunder tar vi en aktiv roll i resan mot ett allt mer elektrifierat samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta lösningar. Vi har 730 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm och vi ägs av OMERS Infrastructure, Tredje AP-fonden, Folksam och AMF. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook, Linkedin och X (tidigare Twitter).

Snabbfakta

Ellevio bjuder in till press- och informationsträff med anledning av de ovanligt många strömavbrott som drabbat elnätskunder i Kungsbackaområdet.